sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 אביבה גיטלמן האלוהים והובדל מהעולם עד שחדל להיות רלוונטי . באין אלוהים העולם חולן, והמדע והתרבות זכו למעמד עליון ומוחלט . המצב המודרני - וכחלק ממנו תהליך החילון - הביא את האדם לידי בדידות קיומית שאופיינה בתחושת אימה, ניכור והיעדר משמעות . ב כוכב הגאולה , וכן במאמרים אחרים, עוסק רוזנצווייג רבות במצבו הקיומי של האדם המודרני החי בבדידותו 3 הוא קושר את המצב הקיומי היסודי הזה בתהליך וב"אילמותו" . הארוך של העצמת ה"אני" - שראשיתו עוד בפילוסופיה היוונית, 4 ושיאו בהגות האידיאליסטיות המודרנית ( "מאיונה ועד יינה" ) . תקופת המודרנה מזוהה גם עם האמנציפציה ודרך התהוותה של התרבות ההומניסטית שהתגבשה באותה תקופה . האמנציפציה וההומניזם ביקשו, כל אחד על פי דרכו, לגשר בין התרבויות, החברות והדתות השונות שאכלסו את היבשת האירופית . ראוי 5 שניתן דעתנו על כך, שדרכם כגורם מאחד ומלכד לא צלחה . עבור היהדות, האמנציפציה וההומניזם סימלו התנגשות חריפה בין תכנים מנוגדים וערכים סותרים . עבור רוזנצווייג הבעיות הללו לא תמצתו עצמן רק לבעיית ההגות המסורתית מול המודרנה, אלא גם לרצון לבחון את אופייה 3 . ראו סקירה בנדון אצל אליעזר שביד, "מול משבר ההומניזם", בתוך : תולדות פילוסופיית הדת היהודית בזמן החדש , כרך א', עם עובד ומכון שכטר ללימודי היהדות, תל אביב, ,2003 עמ' 7 - 23 . 4 . פרנץ רוזנצווייג, כוכב הגאולה , יהושע, עמיר ( תרגום ) , מוסד ביאליק, ירושלים, תשס"ג, עמ' 53 . מטבע הלשון מורה על ראשית הפילוסופיה המערבית ביוון העתיקה ועד למפעלו הפילוסופי - 2,500 שנה אחר כך - של גיאורג וילהלם פרידריך הגל ( 1770 - 1831 ) , בן העיר יינה . מדובר על שרשרת ארוכה של שיטות פילוסופיות בעלות כיוון אידיאליסטי, שבמקום להעניק לאנושות הבנה טובה של המציאות, התעו את האנושות מדרכה והרחיקו אותה מן החיים . 5 . ראו שביד, תולדות פילוסופיית הדת היהודית בזמן החדש , כרך א', עם עובד ומכון שכטר ללימודי יהדות, תל אביב, ,2003 עמ' 18 - 19 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help