sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 תיאולוגיה אישית אחדות המחשבה שאלת המחקר שהפניתי כלפי ספרו של פרנץ רוזנצווייג כוכב הגאולה נוגעת לאחת הבעיות שהעסיקו ומעסיקות את המחקר הפילוסופי ואת המחשבה המדעית לאורך השנים והדורות . שאלה זו נוגעת הן לאדם החילוני והן לרעהו הדתי, והיא : כיצד ניתן לאחד את המציאות על כלל מורכבויותיה, ובעזרת אילו כלים ניתן לעשות זאת . בעיית האחדות העסיקה תדיר את היהדות . מתוך רצף המאורעות בתקופתו של רוזנצווייג קיבלה הבעיה משנה תוקף, ועיקרה הוא מהם תהליכי המחשבה המקיימים את תודעת האחדות . אין מדובר על צורת מחשבה הצועדת לעבר תכלית והוויה המוגדרות אפריורית . במקורות התרבות של היהדות רעיון האחדות נשען על מחשבה ושיקולים אנושיים מסוג שונה ואחר . קו מחשבה השונה מהותית מתפיסת האחדות שהושתתה אפריורית על ידי אורח המחשב הרציונלי, השייכת לעקרונות הקאנטיאניים ולחשיבה הפלסטית ( חשיבה חיצונית ולא מעמיקה ) שאפיינה את האידיאליזם הגרמני . רוזנצווייג ביקש להעמיד את תודעת האחדות על ייחודם המתהווה של האלוהים, האדם והעולם, כתהליך שבו המחשבה מכוונת עצמה, כל פעם מחדש, לעבר שלמות גבוהה יותר . נדייק ונאמר, האחדות בשיטתו של רוזנצווייג היא קטגוריזציה חשיבתית הבאה לידי ביטויה המרבי מבעד לתהליכים הנובעים מתוך ההתנסויות האנושיות בזמן ובמרחב . הרמן כהן כינה תהליכים אלו 2 בשם "הייחוד המתהווה של האלוהים בזמן ובמרחב" . רוזנצווייג חי והגה את הרעיונות הללו בתקופת המודרנה . לדידה של התודעה המודרנית האלוהים מת . אחרי תהליך ארוך של טרנסצנדנציה, שהחל בעת העתיקה ונמשך עד לימי הביניים, הלך 2 . ראו הרמן כהן, דת התבונה ממקורות היהדות , צבי וויסלבסקי ( תרגום ) , מוסד ביאליק, ירושלים, ,2008 עמ' 77 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help