sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 אביבה גיטלמן את הוודאות התבונית . ההתפתחות המחשבתית התחוללה בצורות שונות ובענפיה השונים של המחשבה האנושית, כשהפילוסופיה נאלצה לערוך דין וחשבון מעמיק על מקורות החשיבה שלה . בזרם 1 נתנסחה השאלה האם הניאו-קאנטיאני, מיסודו של הרמן כהן, ההיסטוריה מזה והפילוסופיה מזה נובעות מהחוקיות של השכל והתבונה, או שמא הן משקפות התפתחויות שחוקיהן נעוצים בטבע הבלתי-תבוני, היינו ביסודות הקיומיים הבלתי רציונליים הקיימים בנפשו של האדם, כמו האהבה, המוות וסבלו של האדם . היה ברור שבמידה ויעלה שלא התבונה לבדה מעצבת את מהלכם, ראוי יהיה לבחון מחדש מהי צורת החשיבה המנחה : האם זו תורת ההכרה, תורת המוסר, תורת המדינה, או החשיבה הדתית המעצבת באופן שונה את ההוויה האנושית ; ואם בחשיבה הדתית מדובר, ייתכן כי זהו תחום שנוצר הצורך להעלותו מחדש . ענייננו בפרנץ רוזנצווייג, הוגה שהתייחס בזמנו בעמקות יתרה לסוגיית מעמדן המיוחד של ההיסטוריה והפילוסופיה, מבוסס על נקיטת עמדה מוצהרת ומפורשת שנקט, שהעלתה את נקודת המבט היהודית . לאורך השנים השם פרנץ רוזנצווייג היה לי מוכר אך לא מעבר לזה . רק באקדמיה נפגשתי לראשונה עם הגותו, ולה הקדשתי את עבודת הדוקטורט שלי . ככל שהתקדמתי במחקרי כך הלכתי ונפעמתי נוכח כוחו הרוחני של רוזנצווייג . גיליתי כי הגותו מלאה הוד ותעוזה 1 . הדיון בשאלת המתח בין התבוני הנתפס והמטפיזי העלום, הועלה במישרין על ידי הרמן כהן . תחילת תובנות אלו נעוצות באסכולה הניאו קאנטיאנית לבין שורשיה המצויים בפילוסופיה של קאנט שנמנעה מלהתמקד בערוץ המטפיזי אלא באופן ובדרך הפעולה בה אנו תופסים את עצמנו כסובייקטים . הדגש הושם על הממד האנושי, ואופן ההתפלספות האנושית . ראו למשל : Gordon . P . E . , Rosenzweig and Heidegger Between Judaism and German Philosophy , University of California Press, Berkeley, pp . 29 - 3 1 , esp , p . 30, note 68 2003, .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help