sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 יוסי חקלאי שמואל הוגו ברגמן כתב על הגאון בעקבות ארתור שופנהאואר : הגאון תולש את המושא של ההתבוננות מתוך ההתהוות התמידית [ כאילו עצר את זרימתו בזמן ] , הוא מעמיד את המושא בבדידותו, והמושא הבודד הזה נעשה לנציגם של מושאים רבים לאין ספור שבחלל ובזמן . נוכל להאיר את ההבדל בין המדע לבין האומנות עוד מצד אחר ; ההכרה משועבדת לשירותו של הרצון . הגאוניות היא הכישרון להפקיע את ההכרה משעבוד זה ולהביא לידי הסתכלות טהורה שבה האישיות משתחררת מכל שרידי האינדיבידואליות שלה ונהפכת לאובייקט נקי, טהור, עין העולם . 1 לצד הגאונים קמים אומנים שלומדים, מתמחים, מתנסים ועובדים כשוליות של המאסטרים, ומגיעים לדרגות אומנות גבוהות . נשווה אותם לאהליאב בן אחיסמך, הנסמך על בצלאל וסומך אותו . במשקפיים הדתיות ישוו בין יצירה יש מאין ( בריאה ) ובין יצירה של יש מיש ( אומנות ) , ויבדילו הבדלה ברורה בין בריאה ויצירה, זו כהרף עין, וזו במאמץ מתמשך ; אחת מושלמת ונשגבת, וזו האנושית לעולם לא תוכל להיות מושלמת, תחסר משהו . ייתכן שהאומן יפיח חיים ביצירתו הרחוקה מהשלמות, "וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים" . ייתכן ותתעורר בין האומן לחפץ, בין האדם למושא זיקת קרבה, תחושה של ישירות בלא מחסום, בדומה ליחס שבין אני ואתה לפי בובר . כשם שעל פי הקבלה הבורא פינה מקום והצטמצם כדי לפנות מקום לעולם, כך נשאל האם היוצר צריך לפנות מקום, חלל פנימי- נפשי ליצירה הנולדת ממנו ? יש שהיצירה תעלה על יוצרה, והוא יִשָּׁכַח, ייתכן שהבריאה תשכיח את הבורא . ישנם אומנים שמחשיבים את עצמם לבוראים ומאבדים את הענווה והצניעות, ולעומתם יוצרים גדולים שלא מאמינים ביצירתם ורוצים להשמידה . אומנים דגולים והמיתוס סביבם יהוו מודל ליצירתם של אומנים אחרים . 1 . שמואל הוגו ברגמן, תולדות הפילוסופיה החדשה : שיטות בפילוסופיה שלאחר קאנט , ירושלים : מוסד ביאליק, ,1979 עמ' ,91 ההדגשות שלי .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help