sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 יוסי חקלאי או בכיוונים המסבירים מהי אומנות, מה הן האומנויות וכיצד למיינן, לדרגן, כיצד להדגיש את חשיבותן או לשלול אותן . אל מול הגישות המציינות שהיופי או היצירה נוצרים דרך התסמיכים ( האסוציאציות ) של הדימויים, פעולות הדמיון המגורה מן המושא, מאובייקטים הניצבים לפניו, תעמוד הגישה של השלמות החושנית, מעין דחף פנימי הרוצה ליצור שלמות . הבהרת האסתטי תקושר ותושווה למקורות היהודיים לאורך הדורות . בעקבות התהליך ההיסטורי, השינויים החברתיים והתרבותיים ועל בסיס הטקסטים, המבט על היופי והאומנות יעטה זוויות שונות : ניתוח פילוסופי, למשל, של התלמידים היהודים של קאנט והגל וכן התייחסות להיבטים דתיים, הלכתיים, משיחיים וקבליים, שקולם חייב להישמע בניתוח היחס לאומנות וליופי . אלה מכניסים מרכיבים חדשים ומשמעותיים ביצירת האומנות וביחס אליה ואל משמעותה . החיפוש אחר מקורות היופי מחזיר אותנו אל האמונה באל כמקור הכול . אלא שגם בהתייחסות של ההוגים המאמינים יעלו שאלות : האם היופי מצוי באל, האם הוא נאצל ממנו, והמקובלים יוסיפו את השאלה מהי הספירה בעץ הספירות שבה שוכן היופי ושממנה הוא נאצל - ספירת תפארת למשל . אחרים יזהו את משכנו של היופי ב"שכל העליון" או ב"נפש העולם" - מונחים הראויים להסבר בהמשך . הוגים אחרים יאתרו את מקורות היופי ביקום, בטבע או במפגש עם נפשו ודמיונו של האדם . על פי תפיסות מסוימות, שורשי האומנות נעוצים במיתוס, במיתוסים שהחלו להיווצר עם ראשית האנושות, כהתמודדות של האדם עם כוחות ועם יצורי הטבע שמסביבו, עם סיפורים, אירועי גבורה והרפתקאות של גיבורים וגיבורות . האומנות החלה בציורי קיר במערות של האדם הקדמון לקראת פולחני ציד והמפגש עם כוחות הטבע . תורת ישראל איחדה את כל כוחות הטבע ואליליו לאל אחד שנתפס ככוח בלתי ניתן להגדרה והבנה, בלתי ניתן להמחשה . בניתוחים של מנדלסון, ומאוחר יותר אצל הרמן כהן,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help