sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

שטעטל בארץ ישראל 11 מציאות זאת הייתה שייכת ל " אחרים " כלשהם , שאותם זיהיתי בצורה מעורפלת בלבד כישראלים מסורתיים . רק שנים מאוחר יותר הבנתי שיוצריהם של סרטים אלה התכוונו לייצג גם אותי ואת בני משפחתי . המודעות הזאת חוללה בתודעתי דיסוננס קוגניטיבי . מצד אחד , היה ברור למדי שהן יוצרי הסרטים האלה והן רוב הקהל שלהם , לרבות צופיהם המזרחים , ראו במציאות המוצגת בסרטי הבורקס ייצוג לגיטימי של חיי המזרחים בישראל והזדהו עמו . מצד שני , בדיוק באותה המידה , חשתי בבירור שבני משפחתי , כמו מזרחים אחרים שהכרתי בסביבתי , הם בעלי תרבות חומרית , ערכים , נורמות וקודי התנהגות שונים לחלוטין מאלה שיוחסו לקהילה היהודית שהוצגה בסרטי הבורקס . הדיסוננס החריף כאשר במהלך לימודיי האקדמיים נחשפתי ליצירותיהם של סופרי יידיש קלסיים שתיארו את השטעטל , העיירה היהודית , במזרח אירופה . נראה היה לי אז שישנם קווי דמיון בין העולם שניעור לחיים ביצירות האלה לבין העולם שעוצב בסרטי הבורקס . עלה בדעתי שעולם השטעטל היהודי יכול להיות קשור בצורה כלשהי לעולמה של השכונה המזרחית בסרטי הבורקס . הספר שלהלן מהווה מאמץ לנעוץ את האינטואיציה הזאת בקרקע אקדמית . ראשית יגדיר המחקר את קבוצת סרטי הבורקס , תוך כדי הבחנתה מקבוצות קרובות אחרות של סרטים ישראליים , וישרטט בבירור את מאפייניה ; ושנית הוא יבחן את הקשר בין סרטי הבורקס לבין הטקסטים של ספרות היידיש הקלסית , בפרט את הקשר בין אופן הייצוג של הקהילה היהודית – ישראלית בסרטי הבורקס לבין האופן שבו מיוצגים בספרות היידיש החיים היהודיים בשטעטל המזרח – אירופי . ברצוני להראות כיצד ממצאיהם של שני ערוצי מחקר אלה מובילים בסופו של דבר להסבר מקיף , ראשון מסוגו , לפופולריות האדירה שזכו לה ועדיין זוכים לה סרטי הבורקס ולהצלחתם המסחרית חסרת התקדים בישראל .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help