sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 / אהרן י 1לץ תחום החינוך הוא אפוא התחום הראשון של ההשכלה הגבוהה שאליו נכנסה התנועה הקיבוצית לזרמיה . תחום שני הוא הכשרת מרכזי משק . הכשרה זו התבצעה במדרשת רופין, שהוקמה ונוהלה על ידי המרכז החקלאי . גם לימודים אלה לא הותנו בתעודת בגרות ולא ניתנה לתלמידים תעודה פורמלית . מדובר היה על לימודים של חודשים אחדים . במהלך השנים גדלה בקיבוצים אוכלוסיית חניכי תנועות הנוער, קבוצות עולים : מחו"ל ובני הדור השני והשלישי, ובעקבות גידול האוכלוסייה וגידול צורכי המדינה התחיל תהליך של תיעוש וגיוון ענפי המשק, ובמקביל גם של עליית רמת החיים בדיור ובשירותים החברתיים . כך נולד הצורך להכשיר מנהיגות חברתית­­כלכלית הדבקה בערכי הקיבוץ והמסוגלת למלא תפקידי ניהול בתוך הקיבוץ ובשליחותו בחברה הסובבת ובפוליטיקה הלאומית . על רקע זה הקים הקיבוץ המאוחד את הקורס הדו­שנתי [ באפעל שהתקיים כ­ 40 שנה, מ­ 1954 ועד 1995 . לא עוד סמינרים רעיוניים קצרים ולא רק תיכוניה ארצית ) אף היא באפעל ( להשלמת הלימודים העל יסודיים, אלא קורס של לימודים על תיכוניים הנמשך שנתיים ומיועד תחילה לפעילי הקיבוץ המאוחד ולאחר מכן ) מ­ 1975 ( לחברי התנועה הקיבוצית מכל הזרמים . גם כאן הקבלה ללימודים לא הייתה מותנית בתעודת בגרות, והמוסד לא היה מוכר פורמלית על פי חוק המועצה להשכלה גבוהה . אבל הייתה זו מכללה עצמאית שקיימה לימודים ברמה גבוהה תוך גיוס מרצים מהתנועה הקיבוצית ומהאוניברסיטאות ותוך שיתוף פעולה עם האוניברסיטה הפתוחה . הרעיון המרכזי היה להעניק לחברים ותיקים ולפעילים פוטנציאליים מהדור הצעיר אפשרות ללימודים גבוהים במסגרת התנועה הקיבוצית ובהדרכתה . הכוונה הייתה גם ­ תולדות לבסס השקפת עולם וגם להעניק השכלה רב­תחומית יהודית ואוניברסלית עם ישראל ומחשבת ישראל וכן היסטוריה כללית, פילוסופיה ומדעי החברה ) סוציולוגיה וכלכלה ( . הקורס הדו­שנתי נסגר ב­ 1995 על רקע המשבר הרעיוני בתפיסת הקיבוץ ותהליכי ההפרטה והבידול . גם השינויים רבי העוצמה במערך ההשכלה הגבוהה במדינה תרמו לסגירת הקורס הדו­שנתי באפעל ­ הכוונה להקמתן של מכללות אזוריות ועליית החשיבות של התואר האקדמי המוכר על פי חוק . בסופו של דבר העדיפו התלמידים מסלולים אקדמיים מוכרים על לימודים של שנתיים שאינם מעניקים תואר אקדמי . גם מערכת החינוך הקיבוצית החליטה, לאחר דיונים והתלבטויות, לתת לגיטימציה למבחני הבגרות בבתי הספר הקיבוציים, שהפכו לאזוריים וקלטו תלמידים גם ממגזרים לא קיבוציים . הכללת מבחני הבגרות בבית הספר הקיבוצי הייתה מוצדקת לגופה .

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help