sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

לחשוב על ילדים — לדבר עם הורים | 14 נפרד, בין הנרקיסיזם הראשוני לבין היכולת לקשר במציאות ( יחסי אובייקט ) . רעיון זה של "האזור השלישי" שאינו מציאות חיצונית ואינו מציאות פנימית ( או אולי מוטב לומר : הוא גם מציאות חיצונית וגם מציאות פנימית ) , של המרחב המעברי ואובייקט המעבר ( דובון, למשל ) שמגלם אותו, הוא תרומה מכוננת של ויניקוט לחשיבה הפסיכואנליטית, כזאת ששינתה אותה לתמיד . זאת במקביל לתרומתו, המהפכנית לזמנה, בדבר ההשפעה המכרעת של הסביבה ( ולא רק של העולם הפנימי של התינוק ) על ההתפתחות המוקדמת . החשיבה על מיקומו של היחיד ( ויהיה זה פעוט או אדם בוגר ) בזמן נתון על רצף האחדותיות-נפרדות היא חשיבה אבחנתית חשובה מאין כמוה . גם בתוך שעה טיפולית, ההבנה איפה ממוקם המטופל ברגע נתון על הציר הזה תכתיב את כל אופן הנוכחות שלנו איתו בחדר . במילים פשוטות : האם הוא זקוק לחוות אותנו עכשיו כחלק ממנו תוך עמעום הנפרדות, או שהוא זקוק לנו דווקא בעלי גבולות ברורים, יציבים בנפרדותנו . מדובר במשימות התפתחותיות שונות לגמרי . היכולת של המטפל לנוע כך בהתמקמותו עם המטופל, שהיא בעצם יכולתו להיות במרחב המעברי, היא קריטית . באותו אופן, יכולתה של האם לנוע על ציר זה על פי צורכי ילדה היא מכריעה לבריאותו הנפשית . נחזור למשפט של ויניקוט "'כן' הוא הבסיס שעליו נבנה ה"לא'" : ההתמסרות השלמה של האם בתחילת חיי התינוק ( ה"כן הגדול והעצום" ) היא זו שתאפשר בהמשך את ההשתחררות מהנרקיסיזם הראשוני ואת הבנייה ההדרגתית של הנפרדות ( ה"לא", המקומות שבהם האם אינה נתונה לפעוט או לילד ) . וכך הוא אומר : לאחר ששוחחתי עם אימהות רבות וראיתי כיצד ילדיהן גדלים, אני מאמין שהאימהות הזוכות לתוצאות הכי טובות הן אלה המסוגלות להתמסר לגמרי בהתחלה . הן מאבדות הכול, והרווח

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help