sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לחשוב על ילדים — לדבר עם הורים | 12 בכך שהיא מתאימה את עצמה "התאמה פעילה" לצרכים של התינוק . כלומר : התאמה מדויקת ככל הניתן . מאחר שהתינוק הוא עדיין ישות שברירית, ללא תפיסת עצמי מגובשת וללא אינטגרציה בין החלקים השונים ( "גרעיני האני" ) , הוא זקוק למפגש מועט ככל האפשר עם נפרדותה של המציאות . הוא נמצא, כפי שראוי בשלב זה, בתלות מוחלטת, בלי כל מודעות אליה ( מה שוויניקוט כינה "תלות כפולה" ) . בכל תינוק יש פוטנציאל מולד לצמיחה . הפוטנציאל הזה בא לידי ביטוי ב"מחוות הספונטניות" ( spontaneous gestures ) שלו . כאשר האם ( או הדמות המרכזית בגידולו ) מתאימה את עצמה באופן מספיק טוב אליהן, היא מאפשרת היווצרות של חוויה אותנטית ומתמשכת של עצמיות — ביטוי של מה שוויניקוט מכנה "העצמי האמיתי" . תינוק ( וכמובן ילד, או אדם ) שנוצר בו עוגן פנימי חזק דיו שכזה, יכול בהמשך לשאת את החדירה של המציאות החיצונית ( impingement ) בלי לחוש שהחיוניות שלו נפגמת או ניזוקה . הוא יכול להתאים את עצמו למציאות, להחזיק בבוחן מציאות . לעומת זאת, תינוק שלא נהנה מהתאמה טובה דיה, שהיה חשוף לכניסה מוקדמת מדי של המציאות החיצונית ( למשל, כשהאם מכתיבה באופן חזק ומתמשך את צרכיה בתחילת חייו ) , ייסוג פנימה לתוך עצמו . העצמי האמיתי שלו יישאר חשאי, לא במגע עם החוץ, ולעיתים אפילו לא במגע איתו עצמו . הוא יפתח עצמי כוזב, כזה שמשרת אותו לצורך התאמה למציאות ולסביבה, אבל זה יהיה למעשה מבנה נטול חיים . ניתן לראות את היסוד המרכזי הזה בחשיבה של ויניקוט בבהירות רבה בשתי דיאגרמות שהוא שרטט ( ויניקוט [ 1953 ] ) : בידוד ( ראשוני ) חדירת המציאות חוזר לבידוד מתקבלת על ידי תנועה מגלה את הסביבה אינדיבידואל ( a ( ) a ) מבודד ( b ( ) b ) c ( ) c ( ) חדירת המציאות מעוררת התנהגות תגובתית

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help