sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

אומנות המקל והגזר | 12 את הזברה . אם היא מתקרבת מהכיוון הלא נכון, הזברות יברחו, והלביאות וגוריהן יישארו רעבים . הלביאה גם צריכה להיזהר כשהיא מתקרבת לזברה, כי הזברה יכולה לבעוט חזק ולפצוע או אפילו להרוג אותה . את כל זה אפשר לתרגם לשפת התמריצים : הלביאה רוצה לאכול ולהאכיל את הגורים ( תמריץ חיובי לצוד ) ולא רוצה להיפגע בעת מעשה ( תמריץ שלילי לצוד ) . על כף המאזניים מונח לא רק האוכל אלא גם מעמדה של הלביאה בהיררכיה . זה בטח נכון גם לגבי האריות הזכרים . מסוכן יותר להיות האריה הראשון שתוקף ( תמריץ שלילי ) , אבל אומץ משתלם כי הוא תורם לעלייה במעמד חברתי ( תמריץ חיובי ) . גם בני אדם וגם אריות מגיבים לתמריצים, אבל אריות אינם מתכננים תמריצים . לעומתם, בני אדם עוסקים בהתמדה ביצירת תמריצים . למעשה, תמריצים שתכננו אחרים הם שמעצבים את חיינו, ולא באופן שולי . הנה עוד דוגמה שאתם מכירים . הניסוי הכלכלי הגדול ביותר בהיסטוריה בתחום של תכנון תמריצים התרחש במאה ה- 20 . קוראים לו : קומוניזם . בשיטה הסובייטית של קומוניזם, המשטר מכתיב את הדרך שבה נוצר הון, ואת אופן החלוקה שלו ( נגיד, איך מייצרים פסטה, ומי מקבל שכר על ייצור הפסטה כדי שיוכל לקנות פסטה ) . הממשלה היא הבעלים של כל ההון והיא האחראית לחלוקה . במבנה הכלכלי הזה, התמריצים לעבוד ולייצר לא מכוונים לעובד או למשפחתו אלא לכלל המדינה או האומה . כידוע לכול, הקומוניזם הוכיח שתמריצים כאלה לא עובדים . הנה סיפור מפורסם על הכישלון המבני הזה : בסוף שנות ה- 80 , זמן קצר לפני התמוטטות ברית המועצות, נסע נציג של מוסקבה ללונדון ללמוד על שיטות להפצת לחם . כאשר שאל את הכלכלן הבריטי פול סיברייט ( Seabright ) , "מי אחראי על הפצת הלחם בלונדון ? " תשובתו 2 בהפצת לחם הושקע מאמץ, אבל לא של סיברייט הייתה : "אף אחד . " היה אדם אחד או ארגון מרכזי שניצח על התהליך . ההפצה הייתה מושתתת על תמריצים אישיים . אופים בריטים קמים השכם בבוקר, הולכים למאפייה ועובדים קשה, כי הם זקוקים לכסף כדי לשלם שכר דירה ולהאכיל את משפחותיהם . כך גם האיכרים שמגדלים חיטה, הנהגות שמובילות את הלחם לחנויות ובעלי החנויות שמוכרים אותו . עבודת הצוות הזאת מתפקדת ביעילות, כיוון שמחירי השוק יוצרים

כנרת, זמורה דביר בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help