sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקליפה הדקה של כדור-הארץ 13 של צמיחה ספרותית ? האם יש מקום לדבר על ביוגרפיה ספרותית ? קריאה בכתביו תגלה כי יש קווים משותפים לכל מה שכתב במהלך ארבעת העשורים של היצירה שלו : יש תמות המלוות את כתיבתו מראשיתה, ויש קווי היכר סגנוניים שניתן לזהותם בלי קשר לזמן . אף- על-פי-כן ניתן לאפיין במהלך הקריירה הספרותית שלו שלוש תקופות עיקריות, הגם שקווי ההבחנה ביניהן לא לגמרי ברורים ומובהקים . ניתן לסמן כתקופה ראשונה את פעילותו בשנים 1980 - ,1986 ותקופה זו מתאפיינת בתהליך ההתגבשות שמתקיים בה . ניכר בה גישוש מסוים אחרי הקול האמיתי, וניתן לסמן קו מרשים, וגם מהיר מאוד, של צמיחה מסיפוריו הראשונים של סופר אלמוני ומבטיח, ועד לרומאן הגדול ופורץ הדרך עיין ערך אהבה . תקופה זו ניתן לאפיין ב"הליכה בגדולות" : כתיבתו הספרותית נוגעת בגורלות פרטיים, אך הללו משיקים לשאלות היסטוריות וציבוריות גדולות : במיוחד סוגיית הכיבוש בחיוך הגדי וסוגיית השואה וספיחיה ב עיין ערך אהבה . התקופה השנייה נמשכת בין 1987 בערך ל- ,2003 ובמהלכה גרוסמן הוא כבר סופר מוכר ומוערך בארץ ובעולם . בתוכה קשה יותר להצביע על שינויים פנימיים או התפתחויות פנימיות . העניין הספרותי בתקופה זו מצטמצם יותר לשאלות על עולמו של הפרט, ולזירות המשפחה והזוגיות . כך ב ספר הדקדוק הפנימי ( 1991 ) , שתהיי לי הסכין ( 1998 ) , בגוף אני מבינה ( 2002 ) . במוקד עומדת השאלה הפסיכו-פיזית, יחסי אדם עם גופו, ובמסגרת זו נבדקים גם יחסי האדם עם זולתו ; הדגש הוא בעיקר על קיומו של האדם בעולם ; לעומת זאת הסוגיות של האדם כיצור חברתי, והמסגרות החברתיות וההיסטוריות שהוא נתון בהן, נוכחות פחות בכתיבה הספרותית של השנים הללו . אין פירוש הדבר כי הן חדלות לעניין אותו ; אבל המקום שבו הן מוצאות את ביטוין הוא בעיקר מחוץ לפעילות הספרותית המובהקת : באותה תקופה מחבר דויד גרוסמן גם שני ספרי רפורטאז'ה רבי-השפעה, הנוגעים בסוגיות החברתיות הנפיצות ביותר : הזמן הצהוב ( 1987 ) , המוקדש לסקירת המצב בשטחים ונוכחים נפקדים ( 1992 ) , המוקדש לניתוח עולמם של הערבים אזרחי ישראל . כביכול מה שב חיוך הגדי של התקופה המוקדמת נתפס כפרויקט אחד,

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help