sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 הנה ימים באים • עידית שכנאי – רן בקיבוצים באותן שנים תהליכי עומק אידיאולוגיים וחברתיים . היעדים שוב לא היו ברורים כמקודם וכך גם ערכי היסוד שעמדו בבסיס דרך החיים הקיבוצית . סדר חברתי וסדר מרחבי החיים בקיבוץ בשנות השבעים התנהלו במרחב שתוכנן בהתאמה לעולם המדומיין של המייסדים, אולם לא התאים עוד לתפיסה החברתית ולאורח החיים שהשתנו . בהדרגה החלו לצוף שאלות חדשות כמו : למה ללכת שלוש פעמים ביום לחדר האוכל כשאפשר להכין חלק מהארוחות בחדר הפרטי, במסגרת משפחתית מצומצמת ? למה לצאת כל ערב מהבית להשכיב את הילדים לישון בבית הילדים, בנפרד מהוריהם ? האם המועדון לחבר במרכז הקיבוץ עדיין רלוונטי בחברה רב – דורית שבה לכל דור יש צרכים שונים בשעות הפנאי ? האם חדרי המגורים חייבים להיות אחידים גם בארגון הפנימי, או שיש לאפשר התאמה של הארגון הפנימי של הדירה לפי רצון החבר / ה ? שאלות אלה ודומות שעלו באותן שנים בחברה הקיבוצית מעידות על תחושה גוברת של אי – נוחות, שנבעה מחוסר הלימה בין המרחב לבין חיי היומיום המתנהלים בו . אבינועם מאיר ויובל קרפלוס הגדירו את המושג "מרחב כליל" כמצב שבו מתקיימת הלימה בין הממדים השונים של המרחב . יציבותו המדומיינת של המרחב מקנה לחברי הקהילה שיצרו אותו את ערכו — הם מכירים ומקבלים את כללי המרחב, ובתמורה הוא מקנה להם רווחה אישית וקבוצתית, וביטחון חברתי ופוליטי ( מאיר וקרפלוס, 2015 ) . חברתיים ודמוגרפיים . בשנים 1989 ו – 1996 חתמו ממשלת ישראל, הבנקים והתנועות הקיבוציות, על הסדר שנועד לסייע בפתרון המשבר . המשבר הכלכלי והדמוגרפי היה זרז משמעותי לתהליכי השינוי שעברו ועדיין עוברים על חלק גדול מהקיבוצים, החל משנות התשעים . לקריאה נוספת ראו : רוזליו, 1999 ; לניר, 2004 .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help