sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

של התינוק ושל סביבתו ולהתפתחות המובחנות בין העצמי לבין הזולת, שתוביל להכרה ולחוויה שהוא מכנה "השימוש באובייקט" . ויניקוט מתנגד לתפיסת דחף המוות כפי שמובאת אצל פרויד ואצל קליין, ואיננו חושב שקיים דחף מוות כשלעצמו, כלומר כוח המכוון אל המוות ואל התוקפנות . בהגותו הוא מייחד מקום נרחב לתוקפנות האינהרנטית והיצרית, שאותה הוא מכנה אימפולס האהבה הפרימיטיבית . לדבריו, מקור תוקפנות זו מצוי בתיאבון ובאהבה היצרית . לעומתה הוא מייחד מקום למצבים של התפתחות שאינה תקינה, הנובעת מסביבה פוגענית המאלצת את התינוק, על מנת להרגיש חי וקיים, להפעיל את מאגר התוקפנות האלימה שבו . בפרק הרביעי מוצגת תפיסתו של היינץ קוהוט, אשר בדומה לוויניקוט תופס את התוקפנות באופן שונה מפרויד ומקליין, ורואה בה מושג מרובה, חיובי במקורו, שמטרתו לשרת את כינון העצמי . קוהוט הדגיש את האמפתיה כקובעת את אופיו ומהותו של העצמי ואת יחסי העצמי‑‑זולתעצמי ) selfobject ( . 1 את השיבוש בהתפתחות בשדה התוקפנות ראה קוהוט כנובע מכשל התפתחותי מוקדם שהוא מכנה זעם נרקיסיסטי . הזעם הנרקיסיסטי, הנובע מחוויה של היעדר אמפתיה, מלוּוה על פי רוב בחוויה של עוול עמוק שאינו ניתן למחילה ולסליחה . הנפגע, החדור ברצון לבטל את הפגיעה, עלול לנקוט בכל דרך שהיא, החל בנקמה העלולה להיות מלווה בהתנהגות משולחת רסן, המשך בהרס היצירתיות באמצעים דכאניים, תוך פגיעה בליבת העצמיות, וכלה ברוע . בפרק החמישי, הדיון, מוצגים ממצאי המחקר המשרטטים תמונה מורכבת, מרובה, פורעת סדר ובעלת פוטנציאל השתנות 1 . המונח "זולתעצמי" ) selfobject ( הוא ניאולוגיזם שטבע קוהוט . השמטת המקף בין שתי המילים מחדדת את העובדה שאין מדובר באובייקט נפרד כמשמעו בתיאוריות של יחסי אובייקט . מדובר בפונקציה שממלא האחר לגבי העצמי, בזיקה שמאפיין אותה היעדר מובחנות בין עצמי לבין אובייקט או מובחנות חלקית בלבד . מרית גורן 10

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help