sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

גיליון 97 47 כישלון המודיעין ב - 23 . 10 . 7 הקרובה של שמשון . בחירתם הייתה מוצלחת ביותר – דלילה, שהייתה מקורבת ביותר אליו, ובעלת השפעה רבה על בחיר ליבה . בטקסט המקראי ניתן להבחין בכישוריה האישיים המועילים מאוד לצורך זה, כמו : יכולת לעורר אמון, העזה, עקשנות, דבקות במטרה, וכמובן – יכולת דיבוב של בן זוגה, בו לבסוף בגדה . גיוס המקור : "וַיַַּעֲלוּ אֵלֶיהָסַרְנֵי פְלִשְְׁתִִּים וַיַּּאמְרוּ לָהּ פַַּתִִּי אוֹתוֹ וּרְאִי בַַּמֶֶּה כֹּּחוֹ גָדוֹל וּבַמֶֶּה נוּכַל לוֹ וַאֲסַרְנֻהוּ לְעַנֹּּתוֹ וַאֲנַחְנוּ נִתִַּן לָךְ אִישְׁ אֶלֶף וּמֵאָה כָֹּסֶף" ( שופטים ט"ז, ה ) . מפעיליה של דלילה ( המדובר כנראה באנשי צבא / מודיעין מטעם סרני - פלישתים ) , ערכו איתה כנראה מפגש אחד, במהלכו "הטיחו" בה הצעת גיוס ישירה . בכך הם לקחו סיכון רב, שכן לו סירבה, כוונתם הייתה נחשפת ושמשון היה נזהר מאויביו שבעתיים . ל"מזלם" ניתן להבין כי דלילה נעתרה מייד לבקשתם . מניעי המקור לשת"פ : נראה כי דלילה לא הייתה מסוגלת לעמוד בפיתוי הכספי הגבוה – כלי אלמנטרי, וכנראה ראשוני, בהפעלה יומינטית . יתכן כי גייסיה הבינו שנוכח קשריה האישיים העמוקים עם שמשון, והצורך לבגוד בו, יאלצו מלכתחילה להציע לה סכום גבוה מאוד, כדי שתעשה מעשה מחפיר שכזה . אך לא מן הנמנע כי נאמנות דלילה לעמה הפלשתי גברה, או שחשה מאוימת, ולא הייתה לה ברירה אחרת, אלא להיעתר . תדרוך מקור : נעשה תוך הדגשת המשימה – פיצוח סוד כוחו של שמשון ; והשיטה – פיתויו . מאחר וכנראה הפלישתים לא רצו לרפות את ידיה, התדרוך לא כלל התייחסות לביטחונה, להימנעות מחשיפה, ולדרכי תקשורת חשאית בינה לבין מפעיליה . דיבוב היעד : דלילה נעתרה למשימה והחלה חיש מהר במלאכת הדיבוב : "וַתִּּאמֶר דְְּלִילָה אֶל שְִׁמְשְׁוֹן הַגִִּידָה נָֹּא לִי בַַּמֶֶּה כֹּּחֲךָ גָדוֹל וּבַמֶֶּה תֵאָסֵר לְעַנֹּוֹתֶךָ" ( שופטים ט"ז, ו ) . מכאן, היא פעלה בנחישות רבה על מנת לעודד את שמשון לגלות לה את סודו הכמוס . היא עשתה לרכישת אמונו בתחכום רב משפנתה לליבו : "וַתִּּאמֶר אֵלָיו אֵיךְ תִּּאמַר אֲהַבְתִִּיךְ וְלִבְַּךָ אֵין אִתִִּי זֶה שְָׁלֹשְׁ פְַּעָמִים הֵתַלְתִָּבִַּי וְלֹא הִגִַּדְתִָּלִִּי בַַּמֶֶּה כֹּּחֲךָ גָדוֹל" ( שופטים ט"ז, ט"ו ) . השגת מידע מדויק ומשמעותי : כך, דלילה הצליחה להשיג את המידע לו ייחלו הפלישתים כדי להביס את שמשון : "וַיַּגִּד לָהּ את כָֹּל לִבַּוֹ וַיַּּאמֶר לָהּ מוֹרָה לֹא עָלָה עַל רּאשְִׁי כִֹּי נְזִיר אֱלֹהִים אֲנִי מִבֶַּטן אִמִֶּי אִם גִֻּלִַּחְתִִּי וְסָר מִמֶֶּנִֹּי כּחִי וְחָלִיתִי וְהָיִיתי כְֹּכָל הָאָדָם" ( שופטים ט"ז, י"ז ) . נראה ששמשון לא חשד בכוונות דלילה, וראה את שאלותיה כתמימות : אשת איש המבקשת לדעת פרטים על אהובה הבוטח בה, התנהלות טבעית בין בני זוג . סיפור כיסוי זה של דלילה – עבד היטב . . . "סיכול ממוקד" – הפעילות המבצעית למעצר היעד : כאשר הבינה דלילה כי שמשון דובר אמת, היא שלחה מקורב אליה, בלדר משוטה או מי שכנראה היה בסוד העניין, לקרוא לסרני - פלישתים : "וַתִֵּרֶא דְְּלִילָה כִֹּי הִגִִּיד לָהּ אֶת כָֹּל לִבַּוֹ וַתִִּשְְׁלַח וַתִִּקְרָא לְסַרְנֵי פְלִשְְׁתִִּים [ . . . ] " ( שופטים ט"ז, י"ח ) . בכך "סגרה מעגל קצר" מודיעיני - מבצעי, וקידמה את הכח הפלישתי כדי להסגיר את שמשון לידיהם . בתאום עם דלילה, הפלישתים הציבו מארב סמוך למקום היעד כדי לעוצרו : "וְהָאּרֵב יּשְֵׁב לָהּ בַַּחֶדֶר וַתִּּאמֶר אֵלָיו פְַּלִשְְׁתִִּים עָלֶיךָ שְִׁמְשְׁוֹן [ . . . ] " ( שופטים ט"ז, ט ) . לקריאת דלילה היה מובן כפול : אות מוסכם מראש עם הפלישתים לביצוע המעצר ; ויצירת סיפור כיסוי שלה מול שמשון, שהגעת האויב הפתיעה, לכאורה, גם אותה . מכאן ואילך, סיומת המעצר, תוך נטרול סוד כוחו של שמשון, הייתה מלאכה פשוטה . המבצע הוכתר בהצלחה רבתי . לסיכום : שמשון הגיבור, כמו מדינת ישראל האיתנה, לא תיארו לעצמם כי יותקפו בצורה כה חסרת תקדים . בשני המקרים, פשטות הפעולה המודיעינית - מבצעית, הביאה לתוצאות יוצאות מהכלל . מלמד הדבר, שאין להקל ראש בשום סיכון פוטנציאלי, כל שכן בכל אינדיקציה מודיעינית - התרעתית, המתקבלת מכל מקור איסופי, גם אם איכותו נמוכה יחסית, וסבירותו ניתזת לאחור כריקושט מ"חומת הקונספציה" הקיימת . אפשר אולי להתנחם משהו בהקבלת הסיומת של שני האירועים : הפלת מקדש דגון, אלוהי - הפלישתים, על ידי שמשון בעיר עזה, בעודם חוגגים סביבו ; והמבצע ההתקפי של צה"ל ברצועת עזה לחיסול ( ? ) החמאס . "הַגִּידָה נָּא לִי בַּמֶּה כֹּחֲךָ גָדוֹל וּבַמֶּה תֵאָסֵר לְעַנּוֹתֶךָ"

המרכז למורשת המודיעין (מ.ל.מ) ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help