sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | קפיטליזם, סוציאליזם ודמוקרטיה כמה שזו נעשית בדקדקנות, אופיינית תמיד להידרדרות במעמד" . הניעות החברתית בתאגיד המודרני תלויה אף היא בהתנהגות וביכולות . רבות מאותן תכונות שנדרשו מהיזם הכרחיות גם להשתלבות באליטה החדשה — ובין השאר כישורים כמו מרץ, תבונה וחזון — אך הנהגה תאגידית תובעת גם תכונות אחרות, כמו היכולת לנהל אנשים ולשמור על חדות מחשבה ברצפים מתישים של פגישות עסקיות . השתנותו המתמדת של הקפיטליזם לא הפחיתה את הצורך באליטות ; היא רק שינתה כמה מהמאפיינים הנדרשים לטיפוס לשורותיהן . הרעיון הניטשיאני השני המבצבץ בכל כתביו של שומפטר הוא הטינה הכבושה, הרסנטימן ( Ressentiment ) : העוינות הנפשית של הרוב הנחוּת כלפי המיעוט הנעלה, והניסיון של הרוב העוין לפחת בהישגי היצירתיים והמצליחים . כבר ב'תאוריה של התפתחות כלכלית' משנת 1911 הציג שומפטר את הרגש האנטי-יזמי כמרכיב מובנה בחברה הקפיטליסטית . הוא טען שהדינמיות שהוזרמה לעורקי החברה הקפיטליסטית בידי היזם היא זו שהפכה אותו למושא עוינות . עליית היזם החדש — ועימו אמצעי ייצור חדשים וארגון חדש של הייצור — הביאה בהכרח לדעיכה כלכלית יחסית של אלו שהסטטוס קוו היטיב עמם . איכרים ובעלי מלאכה שהפסידו בתהליך ההתפתחות הכלכלית גינו את היזם, שעה שצאצאיהם של אלו שטיפסו לפסגה בשלבים המוקדמים של ההתפתחות הקפיטליסטית בזו לחדשן כמתעשר חדש . שומפטר הדגיש כי הליך זה של ניעות חברתית יחסית כלפי מטה ( Deklassierung ) הוא בן לווייתו הבלתי נמנע של הצד הדינמי של הקפיטליזם — מה שיכונה בפיו מאוחר יותר "הרס יצירתי" . ממש כמו מרקס, גם שומפטר טען שהקפיטליזם יוצר את מתנגדיו, אך טענתו הייתה כי ההתנגדות הזו לא נבעה מהתרוששות חומרית אלא מהטינה הנפשית שנוצרה בשל הדינמיות היזמית . הנחות אלו עמדו ברקע העניין שגילה שומפטר כל חייו בשאלת סוד קסמו של הסוציאליזם . ראשית ימיו כאיש רוח הייתה כשהמפלגות הסוציאליסטיות באוסטריה ובגרמניה נמצאו בעלייה . בשלב מוקדם בקריירה שלו הוא זכה להכיר את גדולי האינטלקטואלים הסוציאליסטים בדורו, ושמר על קשרים איתם לכל אורך חייו . שומפטר היה אפוא מודע לכוח המשיכה של הסוציאליזם לא רק אצל המוני העמלים אלא גם בקרב המוחות המבריקים ביותר . בניסיונו לעמוד על הסיבות לכוח המשיכה של הסוציאליזם שאב שומפטר השראה לא רק מניטשה אלא גם מאיש מדעי המדינה האיטלקי וילפְרֵדוֹפָּארֶטוֹ . הלה, כלכלן ליברלי מוערך, סבר שהסוציאליזם אינו רציונלי מבחינה כלכלית,

הוצאת סלע מאיר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help