sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יג

יגמבוא “הטוטלית” ( הבלתי אמצעית והבלתי מותנית ) ויותר בהבהרת המצב השכיח ביותר : המצב שבו החוויה הזאת אינה מושגת . כי לדידו של אוקשוט, תהליך החוויה נעצר בדרך כלל במצב כלשהו שהחוויה הטוטלית אינה מתקיימת בו, ותחתיה נוצרים התניות, הנחות יסוד וכללים הקובעים את הדרך שבה אנחנו חווים את המציאות . כך נוצר מה שמכונה “אופן חוויה” — דרך מותנית להסתכל על העולם . בעצם אוקשוט הציג כאן תפיסה מעין-קאנטיאנית ( או יותר נכון — ניאו-קאנטיאנית ) , השוללת מאתנו את היכולת לחוות את העולם “כפי שהוא” . את המושג “אופן החוויה” אפשר אפוא להבהיר באמצעות מטפורת המשקפיים שנעזרים בה לעתים על מנת להסביר את תפיסת העולם הניאו-קאנטיאנית באופן כללי . דהיינו, לעולם איננו ניגשים למציאות באופן בלתי אמצעי . במפגש אִתה אנחנו תמיד מרכיבים משקפיים כלשהם . אנו מרכיבים משקפיים מסוגים שונים, ואז האופן שבו העולם נראה משתנה בהתאם . אמנם, באופן עקרוני, אפשר לצפות מבעד למשקפיים האלה במציאות כולה, אך התמונה שנראה תהיה שונה בהתאם לסוג המשקפיים, או ( אם נשתמש במושגיו של 10 אוקשוט ) בהתאם לאופן החוויה שלנו . התכונה המרכזית המאפיינת את אופני החוויה היא סגירותם . אין שום אפשרות לקשר ביניהם או לאחד אותם . אי-אפשר להשתמש באופן אחד כבסיס לאופן אחר או להחליף דרכי חשיבה המאפיינות אופן אחד בדרכי חשיבה המאפיינות אופן אחר . אם נעשה כך יהיה זה בגדר איוולת היוצרת תוהו ובוהו, דהיינו חשוב להכיר בחוסר הרלוונטיות של אופן אחד למשנהו . כל אופן חוויה מייצג צורה ( או שפה ) מוגדרת שבה תופסים את המציאות בכללותה — שפה שאין לה שום קשר לאופן חוויה אחר כלשהו . בספר החוויה ואופניה דן אוקשוט בשלושה אופנים — “האופן המדעי”, “האופן ההיסטורי” ו”האופן המעשי” . בחוויה המדעית אנו מסתכלים על העולם באמצעות משקפיים מכמתים . אנחנו מנסים להפוך את כלל המציאות לנוסחאות מתמטיות . בחוויה ההיסטורית אנו תופסים את אותו העולם בדמות העבר — כל דבר נתפס כאירוע ייחודי שהתקיים בזמן מוגדר בעבר . בחוויה המעשית כל דבר נתפס מבחינת הסתירה שבין מה שיש למה שצריך להיות ותוך ניסיון מתמיד לסגור את הפער ביניהם . בספרו הראשון טען אוקשוט שאופני החוויה האלה ( מכיוון שאינם מוחלטים אלא מותנים בהנחות היסוד שלהם ) אינם יכולים ליצור תמונת עולם קוהרנטית לחלוטין . הוא רצה להראות כיצד בסופו של דבר הפילוסופיה חושפת את

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help