sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יב

יב הרציונליזם בפוליטיקה המודרנית — רגש של אי-נוחות ואפילו דחייה . ראשית, בניגוד לניסיונות הפילוסופיים הן של האידיאליזם הבריטי הן של פילוסופיית החיים, אוקשוט מגיע למסקנה שאין אפשרות למצוא מאחורי הריבוי את “המוחלט”, אם בדרך שכלתנית, אם בדרך חווייתית אינטואיטיבית . ביסוד תפיסת עולמו של אוקשוט עומדת ההנחה שריבוי רדיקלי בתנאֵי המצב המודרני הנו בלתי נמנע . יחד עם זאת, אוקשוט שולל גם את חוסר-הנחת הטמון באבחנה הזאת . הוא אינו חושב שאותו מצב של חוסר אחידות מוליך בהכרח לכאוס של פילוג, או כפי שהיינו אומרים היום — למצב הפוסט-מודרני של הִתרבּוּת בלתי נגמרת של נראטיבים מקוטעים . לדעתו, הקולות השונים שהחוויה המודרנית מתפלגת להם הם מבנים מסודרים ולכידים דיים על מנת שכל אחד מהם יניב תמונת עולם מסודרת וברורה . יתר על כן, אין סתירה מובנית בין הקולות הללו, ולכן לא נוצר דיסוננס פנימי בשעה שמתוודעים לכל אחד מהם . תחושת האנדרלמוסיה והכאוס נוצרת רק כאשר אופיים של הקולות האלה אינו מובהר כל צורכו וכתוצאה מכך מערבבים ביניהם שלא לצורך, או כאשר מנסים להכפיף אותם למבנה משותף כלשהו . המושג הפילוסופי הטכני שאוקשוט השתמש בו כאשר הציג לראשונה את תפיסתו זו הוא אופני החוויה ( modes of experience ) . בספרו החוויה ואופניה שאל אוקשוט : מהי הדרך להגיע לחוויה הטוטלית ( או “המוחלטת” ) ? משמעותו המדויקת של המושג “החוויה הטוטלית” הייתה אצלו מעט מעורפלת . הכוונה הייתה כנראה לשאיפת התבונה להגיע לתפיסת המציאות בכללותה ללא הזדקקות להתניות מחשבתיות ספציפיות — בדומה לאותה דרגת ידע שאפלטון כינה “דיאלקטיקה”, ידע אשר נמצא מעבר לידע המדעי הרגיל ( שלעולם נשאר מותנה ) ומאפשר לנו לתפוס את ה”אידיאות” ; או בדומה לדיאלקטיקה ההגליאנית אשר נהגתה כדרך להגיע לידע על “המוחלט” באמצעות החשיבה הרציונלית . תשובתו המסתמנת של אוקשוט לשאלה “מהי הדרך להגיע לחוויה הטוטלית ? ” הייתה דומה באופן עקרוני לתשובותיהם של אפלטון והֶגֶל : הדבר המוליך אותנו לקראת החוויה הטוטלית ( או אפילו מהווה אותה ) הוא “הפילוסופיה”, שאוקשוט הגדיר אותה כ”חשיבה ללא התניות” . אך לא בכדי נשאר המושג “חוויה טוטלית” מעורפל, ולא נעשה ניסיון להציג באופן מפורט כיצד מתבצע המסע אל עבר החוויה הזאת . התברר במהרה שאוקשוט היה די ספקני לגבי עצם היתכנותה של המשימה הזאת . למעשה, שלא כהגל ( ושלא כאפלטון ) , אוקשוט לא ניסה להראות לנו מה עומד בסוף הדרך הפילוסופית . בספרו עסק אוקשוט פחות בניתוח החוויה הפילוסופית

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help