sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מבוא ולכן לא הוזכרו בספר זה ; עם יוצריהם הסליחה . סרטים אחרים נוגעים לתגובת קרב אך אינם מתמקדים בה במידה שתצדיק מבחינתי דיון מעמיק בהם . כן לא חקרתי בספר זה סרטים עלילתיים ולא כתבות ותחקירים טלוויזיוניים . הסרטים נבחנו כרונולוגית, ובהתאם קובצו לשלוש תקופות : הראשונה — מ- ,1988 שנה לאחר פרוץ האנתפאדה הראשונה ועד סוף שנות התשעים של המאה הקודמת ; השנייה — תקופת האנתפאדה השנייה ( 2000 - 2005 ) , שבה נוצרו רוב הסרטים על תגובת הקרב ; והשלישית — ממלחמת לבנון השנייה ( 2006 ) ומבצעי צה"ל ברצועת עזה ועד 2020 . במעבר בין התקופות הללו חלו שלוש תמורות מרכזיות בהתייחסות של החברה בישראל לתגובת הקרב ולסובלים מפוסט-טראומה : מעבר מהכחשה של תגובת הקרב להכרה בה ; מעבר ממבט מרוחק וקר בנפגע מתגובת הקרב למבט אנושי ומזדהה כלפיו ; ומעבר מביטוי בפעולה של הטראומה — הֶפגן ( acting out ) לתהליכי עיבוד ( working through ) ולעתים לסוג מסוים של החלמה . שתי פרספקטיבות מרכזיות מתוות את דרכו של מחקר זה . הראשונה היא 2 אילו מבטים מפנים יוצרי הסרטים, באמצעות המצלמה, הפרספקטיבה האתית : אל העדים לטראומה ? עד כמה הצופים מוזמנים להזדהות עם הנפגעים ? מהי העמדה האנושית שהסרטים מכוננים בקרב הצופים ? השנייה היא הפרספקטיבה הפסיכולוגית של הטראומה : כיצד האירוע הטראומטי והחוויה הפוסט-טראומטית מיוצגים בסרטים ? את שתי הפרספקטיבות הללו אני בוחן על רקע ההתרחשויות שהזכרתי — האנתפאדות והפיגועים, מלחמת לבנון והמבצעים בעזה . אני מחבר בין צירי המחקר באמצעות הפרדיגמה של העקדה, שמאפשרת לי לזהות שלושה דגמים שהסרטים מתמיינים לפיהם : העוקד, הנעקד והאֵם . באמצעות הפרספקטיבה האתית אני מבחין בין שלושה מבטים קולנועיים מרכזיים המכוננים את עמדת הצופה כלפי נפגע הלם הקרב : המבט ההגמוני, המזוהה עם המדינה אשר שלחה את הלוחמים אל המערכה, ומסגל לעצמו את עמדתם המרוחקת של מוסדות המדינה כלפי הלומי הקרב, הנתפסים כ'אחרים' וכ'חריגים' ; המבט הקרוב המזדהה עם הנפגעים ; ומבטו האישי של המתעד — מבטם של במאים אשר נשלחו כחיילים לשדה הקרב, לקו בתגובת קרב ומתעדים את חווייתם הפוסט-טראומטית . סיווג זה מאפשר לקבוע כי המבט החברתי 2 המבט האנושי טעון במשמעות אתית שכן הוא מכונן את יחסו של האני כלפי האחר : מאיזו נקודת מבט אני מתבונן עליו ? האם העובדה שאני רואה אותו מעניקה לי עמדת שליטה כלפיו, או שמא מטילה עליי אחריות ? כסוכן זיכרון קולקטיבי, המנגנון הקולנועי מכונן יחסים בין קהלים רחבים של צופים לדמויות שאותן הוא מציג על המסך . יחסים אלה בדרך כלל אינם נתונים לבחירה : הצופה מזדהה באופן לא מודע עם עמדת המצלמה, המציגה לפניו עולם ודמויות מנקודת המבט שקבעו היוצרים .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help