sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

עדי שרצר, עופר שיף 10 מנשות הכותל, שחשוב לי פלורליזם דתי ? האם הדברים שמעסיקים אותך מעסיקים אותי ? האם בכלל איכפת לך מה מעסיק אותי ? [ . . . ] בעוד שאני לא חוסך משאבים כדי לתמוך בך פוליטית וכלכלית, נראה לי שאם יהדות צפון אמריקה תתמוסס, חלילה, ותיעלם כמו קרחון בקוטב, אתה תמשיך בחייך כאילו דבר לא קרה . 10 אף שהישראלוצנטריות וההתעלמות מיהודי אמריקה שמתאר קוסגרוב נראות 'טבעיות', הן אינן מובנות מאליהן . במישור האישי והארגוני גם יחד בלטה נוכחותה של יהדות אמריקה בישראל עוד בטרם הקמתה . לא רק דייויס והלקין שאוזכרו קודם מדגימים זאת, אלא גם דמויות מרכזיות הרבה יותר . יהודה לייב מאגנס, הנרייטה סאלד וגולדה מאיר היו עולים מארצות הברית שמילאו תפקידי מפתח בציבוריות הישראלית . מנהיגים חשובים אחרים במשך השנים ובהם דוד בן-גוריון, יצחק בן-צבי, יצחק רבין, בנימין נתניהו ונפתלי בנט, שהו תקופות זמן מעצבות בארצות הברית והושפעו מהיהדות שהתפתחה בה . מוסדות פילנתרופיים יהודיים-אמריקניים דוגמת הדסה, הג'וינט, המגבית המאוחדת והפדרציות היהודיות, עיצבו ( ובמידה רבה עדיין מעצבים ) את חייו של האזרח הישראלי והשפיעו על שירותי החינוך, הבריאות והרווחה שלו . רעיונות מרכזיים ביהדות הישראלית — התחדשות יהודית, פמיניזם דתי, יהדות לא-אורתודוקסית, ומנגד גם שמרנות יהודית ואף כהניזם — מקורם בארצות הברית ויובאו לארץ . דייויס עצמו, שעם ספרו פתחנו, היה חלק מחוג של מלומדים ( שכלל בין היתר את שלמה פוקס, אברהם אינפלד, אביתר פריזל, אלון גל ואחרים ) שביקשו לשנות בפעילותם המחקרית-חינוכית את האתוס הישראלי ביחס אל יהודי התפוצות, ופעלו כדי להעמיק את היכרותם של הישראלים עם יהדות אמריקה . כיצד קרה, אם כן, שלא ייוחדה תשומת לב לכיוון ההשפעה ההפוך — מיהדות אמריקה לישראל ? כיצד קרה שהשיח הפופולרי והאקדמי שעומדים על נוכחותן והשפעתן של תפוצות שונות בישראל, מדלגים בדרך כלל על יהדות אמריקה ? אנחנו מבקשים להציע לשאלה זו כמה תשובות משלימות . ראשית, למרות ההסכמה הכוללת על ייחודה של יהדות אמריקה, נטו דייויס וחוקרים אחרים לדון בה כקהילה מושפעת ולא כקהילה משפיעה, ושמו דגש על גורמים חיצוניים שונים שעיצבו אותה : הסביבה הלא-יהודית, יהדות גרמניה והרפורמציה, היהדות המזרח- 11 יתר על כן, הגות יהודית-אמריקנית שביטאה את הערכים והתפיסות אירופית ועוד . הייחודיים לה, תורגמה לעברית במשורה ולא פעם באיחור ניכר, שנים רבות אחרי פרסום המקור . כך, כאמור, ישראלים רבים אינם מכירים את המבנה הדתי, הארגוני והתרבותי הייחודי לקהילה, את הדמויות המרכזיות בה ואת הישגיה . כפי שציין מיכה גודמן, 'הזרם המרכזי של החברה הישראלית איננו מבין את הדינמיקה הפנימית של הקהילות היהודיות 10 אליוט קוסגרוב, 'בכלל אכפת לכם מאיתנו', הארץ , 2014 . 2 . 25 . 11 נוסף על שני ספריו של דייויס ראו למשל : אריה גרטנר, הישוב היהודי בארצות הברית : מראשיתו ועד ימינו , הקיבוץ המאוחד, תל אביב תש"ם .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help