sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

עדי שרצר, עופר שיף 8 וקנה לו שם כאחד המומחים הראשונים בהיסטוריה של יהודי ארצות הברית . כעבור שנים אחדות, ב- ,1959 הוא עלה לישראל, ייסד את המכון ליהדות זמננו באוניברסיטה העברית והיה לדמות מרכזית בטיפוח יחסי ישראל והתפוצות . בכתביו מן השנים הבאות הוא הדגיש את 'הצורך בהגברת המהות היהודית בחיי מדינת ישראל', וציין כי 'כשם שכל קיבוצי היהודים בעולם [ . . . ] עומדים ביחסי-גומלין רצופים זה עם זה, כך גם מדינת ישראל היא בתוך העם היהודי, ולא הווייה נפרדת מן התפוצה' . 4 אולם גם בנקודה זו דייויס לא העלה בדעתו יחסי גומלין סימטריים, הכוללים לא רק תמיכה בישראל וסולידריות כלל-יהודית, אלא גם השפעה רוחנית, תרבותית ומוסרית של היהדות האמריקנית על ישראל . הוגים אמריקנים כמו אבא הלל סילבר, מרדכי קפלן ואחרים הצביעו לאחר הקמת המדינה על האופי שעל ישראל לשאת בהתבסס על רעיונות יהודיים אמריקניים ( ובראשם 'תיקון עולם' ) . אלא שרעיונותיהם לא הצליחו בדרך כלל לחצות את האוקיינוס ובמידה ונידונו הם נתפסו כזרים ומנותקים . בישראל היה יחסם של 'מומחים' ליהדות אמריקה — פוליטיקאים, אינטלקטואלים ופובליציסטים — שונה לחלוטין . בצד הכרה בעוצמה הכלכלית והפוליטית של יהודי אמריקה כיחידים, הם נטו לזלזל ביהדותה של יהדות אמריקה כקבוצה . דוגמה מובהקת ומוקדמת ליחס זה אפשר למצוא למשל במסתו של שמעון הלקין, יהודים ויהדות באמריקה , שפורסמה עוד קודם להקמת המדינה . 5 הלקין קבע בנחרצות ש'לכל היותר אפשר לדבר על היסטוריה של יהודים באמריקה, אבל על היסטוריה של יהדות אמריקנית כמדומה שאפשר לדבר רק מבחינה שלילית לחלוטין — מבחינת ההתרוקנות בלבד', שכן בעיניו יהדות זו 'כבר מחוקה ומטושטשת' . 6 מצב דברים זה, שהוצג לציבור הישראלי בידי בני סמכא שחלקם, כמו דייויס והלקין, עלו לארץ מארצות הברית, לא הותיר מקום לשיח על השפעה יהודית-אמריקנית על הזהות וסדר היום היהודים של ישראל . מקרה בוחן מעניין בהקשר זה אפשר למצוא אצל דוד בן-גוריון, ראש הממשלה הראשון ואבי הממלכתיות הישראלית, שהכיר היטב את יהדות אמריקה . 7 להבדיל ממנהיגים ישראלים אחרים, בן-גוריון קיבל את שונותה העקרונית של החוויה היהודית-אמריקנית, ואת ההנחה ש- America is different , בלשונו של ההוגה הציוני האמריקני בן הלפרן . הדבר בא לידי ביטוי באופן מובהק בסדרת המאמרים שפרסם בשנתון הממשלה ובהם קבע כי 'כל היחסים והתנאים הפוליטיים באמריקה אינם דומים לאלה שבארצות אירופה [ . . . ] מה שקרה באירופה יכול לקרות באמריקה, אבל לא מוכרח לקרות . והציונות אינה יכולה 4 משה דייויס, בית ישראל באמריקה : מחקרים ומקורות , מאגנס, ירושלים תש"ל, עמ' 429 . 5 על מרכזיותה של מסה זו ראו : עמרי אשר, 'יהדות מתורגמת : המחשבה העברית על תרבותם של יהודי אמריקה ויצירתם הספרותית', ישראל , 25 ( 2018 ) , עמ' 109 - 137 . 6 שמעון הלקין, יהודים ויהדות באמריקה , שוקן, ירושלים תש"ז, עמ' ,23 30 . 7 על תפיסותיו של בן-גוריון בנוגע ליהדות אמריקה עמדנו במקום אחר : Ofer Shiff, Adi Sherzer, and Talia Gorodess, ‘The Ben - Gurion – Blaustein Exchange : Ben - Gurion’s Perspective Between an Ideological Capitulation and a Strategic Alliance’, Israel Studies, 25, 3 pp . 15 - 32 , ) 2020 ( .

מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help