sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

[ ] פתח דבר זכה לקריאתם של שניים ואף שלושה עמיתים, ולאחר כל אלה השכילו המחברים לבחון את כל ההערות וההצעות ולשלבן במאמריהם . אין מפעל גדול כזה יוצא לדרך, עובר מכשולים ומעקשים ומגיע לסיומו ללא עזרה . ברצוני להודות למרכז אהרן ורחל דהאן לקידום תרבות ומסורת ספרדיות – למנהלו, חבר הכנסת שמעון אוחיון, לאורה קובלקובסקי ולמאיה פינקלשטיין, על סיועם הבלתי נלאה בארגון הכנס הבינלאומי בשנת 2006 . לולא התקיים הכנס לא היה ספר זה מתפרסם . אני גם רוצה להודות להוצאת הספרים של אוניברסיטת בר-אילן : למנהלת ההוצאה, מרגלית אבישר ולפרופ׳ אפרים חזן, שכיהן כראש האקדמי של ההוצאה עד 3 ,20 על תמיכתם המקצועית, ולענת גל על טיפולה המסור בעריכת הספר ובהפקתו . תודה לצילה שטרן על עריכת הלשון . תודתי העמוקה נתונה גם לחברי פרופ׳ אבינועם כהן על עזרתו הרבה לאורך כל תקופת ההפקה של ספר זה . שלושה שערים בספר : היסטוריה, רוח ותרבות ומחשבת ישראל, ובהם שנים עשר מאמרים . מאז אמצע המאה השבע עשרה ועד ימינו יש רציפות בתיעוד המנהגים והלשון, מקהילות דרום מערב צרפת, ובמיוחד מבורדו ומבאיון . תופעה מיוחדת זו מאפשרת ל משה בר-אשר לעקוב אחרי תולדותיהן של קהילות אלה במשך כשלוש מאות וחמישים שנה . דרך ניתוח ה- vita religiosa , מערכת הטקסים ביהדות, חיים ברקוביץ מנתח את הטרנספורמציה התודעתית של יהודי צרפת מתקופת המשטר הישן לתקופה שלאחר המהפכה . דותן גורן סוקר את תולדות אחת משתי הפרשות שהסעירו את היישוב היהודי בארץ ישראל ובתפוצות – שעניינן שאלת הבעלות על המקומות הקדושים בירושלים . המאמר עוסק בפרשת הרכישה של קברי המלכים על ידי משפחה יהודית מצרפת ומסיים במספר שאלות לגבי אי-כיבוד החוזה על ידי ממשלת צרפת . יגאל בן-נון סוקר את המצב הייחודי של יהודי מרוקו ערב העצמאות . יהודי מרוקו התלבטו בין שלושה מוקדים שונים ואף מתחרים : לאומיות מרוקנית, תרבות צרפת ומסורת יהודית . המאמר עוסק, בין השאר, בשפה, בפוליטיקה ובכלכלה, בדגש על רשת החינוך הפורמלי ( בתי ספר של כי״ח ) והבלתי פורמלי ( בעיקר תנועת הדז׳ ) . צילה הרשקו סוקרת את טקסי הזיכרון של מלחמת העולם השנייה, ואת ההתעלמות בטקסים אלה מפועלה של תנועת ההתנגדות ( הרזיסטנס ) היהודית . לטענתה התעלמות זו נובעת בחלקה מחוסר ידע, אך בעיקר היא משקפת את תפיסת הממשל הצרפתי והקהילה היהודית בצרפת כי יש בעייתיות בהתארגנות יהודית על בסיס לאומי ברפובליקה שאינה מכירה ב״קהילתיות״ . יאיר אורון טוען שתנועות השמאל הקיצוני אינן תופעה יהודית, אבל לפעילים היהודים בשמאל הקיצוני הייתה, במודע ושלא במודע, בעיית זהות יהודית . במאמר זה הוא מבקש לבחון את הבעייתיות של המרכיב היהודי בזהותן של תנועות השמאל ואת הקשר

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help