sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 ענת רובינשטיין של תקופתו, מלחין פורה ואחד מעמודי התווך של קידום הרפורמה המוזיקלית בבית הכנסת ובעל השפעה רבה בקהיליה החזנית המזרח אירופאית . גישתו באשר לאופיה הרצוי של המוזיקה היהודית ותפקידה של החזנות דגלה ביצירת גשר בין מה שהוא כינה ״שירת הסדר״ לבין ״שירת הרגש״ . כוונתו הייתה ליצור שילוב בין השניים : מחד, הסגנון המבוסס על המסורת המוזיקלית המערבית המושתתת על יסודות טונאליים ועל תורת ההרמוניה, כפי שנהוגה במוזיקה הקלאסית וכפי שהונהגה בבתי כנסת במרכז אירופה ובמערבה ; מאידך, הסגנון המזרח אירופאי, המבוסס על מערכת המודוסים המסורתית ( השטייגרים, הסולמות המוזיקליים המסורתיים, שהיו נהוגים בתפילה האשכנזית ) ועל הניסיון למצוא שפה הרמונית ייחודית שתתאים למודוסים אלו . את השילוב הזה ראה כמהותי לקידום רעיונות הלאומיות היהודית, כפי שבאו לידי ביטוי בסביבתו, והחיפוש אחר השורשים האותנטיים של המוזיקה היהודית, כסממנים של המודרנה . מינקובסקי התנגד נחרצות להקלטת קטעי חזנות . בשל התנגדות זו, הוא לא הוקלט מעולם, וזוהי אחת הסיבות שיצירותיו כמעט ונשכחו . בתקופה המדוברת של שלהי המאה ה- 19 ותחילת המאה ה- ,20 התעצמותה של טכנולוגיית ההקלטה הייתה מהפכה של ממש . לעתים טכנולוגיה זו נתפסה כאיום ומוזיקאים התייחסו אליה בחשדנות רבה . מבקרי התופעה טענו כי הקלטות באמצעות הגרמופון מוציאות את מושׂא ההקלטה ואת היצירה המבוצעת מתוך הקשרה המקורי . תהליך זה מביא לסטנדרטיזציה וגרוע מזה - לזילותו של הביצוע החי . התנגדותו האידיאולוגית העמוקה והתקיפה של מינקובסקי כלפי הקלטת קטעי החזנות מבטאת 4 חששות אלו . 4 . על השפעת ההקלטות המסחריות על אופייה של החזנות המודרנית, ראו עמית קליין, ״התחנון המוסיקאלי ב׳תור הזהב׳ של חזנות אשכנז : סכימות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help