sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

ניצה אראל 14 קטנה יותר הן מבחינה כמותית והן מבחינת הבולטות הציבורית של השיח הרדיקלי שלה וחלחולו לחברה הכללית . בשום מקום אחר חוץ מישראל לא נתפסו תנועות השמאל הקיצוני כ"סכין בגב האומה" . סיטואציה מיוחדת זו גרמה לתנועה להעביר חלק ניכר מפעילותה אל מחוץ לישראל . מהלך זה הפך את מצפן לפחות רלוונטית עבור הציבור הישראלי, דבר שחיזק את דימוי חבריה כעריקים . המיקום של מצפן בתוך ישראל ומחוצה לה מחזק את התהייה אם הייתה תנועה ישראלית או פלג של תנועה עולמית שבין חבריה היו גם ישראלים . שורשי התנועה, כמו שאר התנועות הדומות לה במערב, נעוצים בשמאל הקומוניסטי הישן, ולמעשה באכזבה ממנו . בתוך מצפן פעלו חברים ותיקים חניכי "השמאל הישן" שמחו כנגדו, נסמכים על אידיאולוגיה מרכסיסטית "טהורה", ולצדם צעירים, נעדרי תשתית אידיאולוגית מבוססת, שהושפעו מתרבות הנגד של הצעירים מ"השמאל החדש" . מרכיבים דוריים, תרבותיים ואידיאולוגיים שונים אלה הובילו לוויכוחים, למתחים ולפילוגים בתנועה . לוויכוח על הדרך הנכונה שתוביל למהפכה סוציאליסטית נוסף פן ישראלי : ויכוח על פתרון הסכסוך הישראלי – ערבי ובעיקר על פתרון הבעיה הפלסטינית ועל הזכות להגדרה עצמית לאומית של ישראלים – יהודים . לצד הוויכוחים שררה הסכמה בין כל החברים והפלגים בדבר החובה המוסרית והפוליטית להביא לסיום הכיבוש של השטחים שישראל כבשה במלחמת 76' . בתקופת פעילותה של מצפן בשנים 1962 - 1983 עמדו הניתוחים הפוליטיים של מצפן ביחס לציונות, להקמת מדינת ישראל ולפתרון הסכסוך עם הפלסטינים ועם העולם הערבי בניגוד מוחלט למדיניותה של ישראל ולתפיסותיהם של הישראלים – היהודים . החל משנות ה – 80 חלו שינויים באופייה של החברה הישראלית ובמדיניות של ממשלותיה . נדמה היה שחלק מהמסרים של מצפן הופכים להיות פחות מקוממים . על רקע זה גם הפסיקה התנועה את פעילותה . ומה קרה מאז ? משום מה מתהדרים היום ישראלים לא מעטים, בצדק או שלא בצדק, בכך שהיו חברי מצפן, שהיו קשורים למצפן, שהתרועעו בחוגים של מצפן ? האם הם רוצים להוכיח לעצמם ולאחרים כי תמיד היו אנשי מצפון, רודפי צדק ושלום, או אולי משום שמצפן איננה קיימת, ולכן גם ה"סכנה" שתפיסותיה יתקבלו וימומשו אינה ממשית ? האם התודעה הישראלית השתנתה ביחס למהותה של ה"בגידה" ? האם דברים שעשו ואמרו אנשי מצפן לפני שלושים וארבעים שנה היו נתפסים גם היום כ"בגידה" ? בערב ראש השנה תשס"ט נשא ראש ממשלת ישראל אהוד אולמרט נאום

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help