sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ארץ / טקסט 13 היהודיים לכאורה של האידיאולוגיה הציונית וב"זיקה" היהודית אל הארץ . חשיבות נוספת לגילוי המקורות הנוצריים של הציונות היהודית מצויה בכך שהנצרות נתפסת בעיני היהודים כתורה זרה שאינה יכולה בשום פנים ואופן להתיישב עם היהדות . התנ"ך עמד תמיד בבסיס החינוך היהודי כטקסט קדוש וכמקור לספרות היהודית הענפה . עם זאת, כבר בשלבים מוקדמים של החינוך היהודי הלכה הגמרא ותפסה את המקום הדומיננטי בחינוך זה . הטקסטים שפירשו את המקרא נעשו למקודשים בזכות עצמם . התנ"ך ללא מפרשיו הרבניים לא עמד בפני עצמו במסורת היהודית, אשר אף דחתה תורות ) שומרונים, קראים ( שנשענו על המקרא לבדו . "החזרה לתנ"ך" כפי שמוכרת לנו בשיח הציוני ובחינוך הציוני היא רעיון פרוטסטנטי . במאבקם של הרפורמיסטים בכנסייה הקתולית היה עליהם להיפטר ממסורת פרשנית של מאות שנים . הרפורמיסטים חזרו אל הביבלייה, "גילו אותה מחדש" והפכו אותה לטקסט המקודש היחיד של דתם . יתרה מזאת, הביבלייה באירופה ובאמריקה נעשתה לטקסט חשוב גם מעבר למשמעותו הדתית, והיה לה מעמד מיוחד כמדריך טיולים לארץ הקודש . התנועה הציונית החילונית "גילתה" את הרעיון בדבר חשיבותו המרחבית – פוליטית של המקרא בטקסטים פרוטסטנטיים וניכסה אותו לעצמה . במסורות יהודיות ההקשרים המוסריים שבמקרא אקטואליים בכל זמן . לא כך המקרה עם הקשרים גיאוגרפיים המופיעים בטקסט . עבור הנצרות, האקטואליות של הטקסט המקראי, לרבות האקטואליות של ההקשרים הגיאוגרפיים שבו, הייתה מכשיר תיאולוגי להוכחת אמיתות הביבלייה ולהוכחת צדקת האמונה הנוצרית . הציונות ניכסה את המכשיר התיאולוגי של אקטואליות ההקשרים הגיאוגרפיים להוכחת הזכות של היהודים המודרניים על הארץ .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help