sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

21׀ שאלות בסִפרות׀ [ . . . ] הוא התגלגל מן הדרגש ארצה, וכל המבקרים והשומרים באו 2 בריצה והתגודדו סביבו . הוא היה מת . למותו של הסופר בגלל הציור מקביל כישלונו של פרוסט בתיאור הציור . כמעט אין קשר בין המילים המתארות את הציור ובין התמונה של ורמר . הקיר והגגון הם פרט זניח בציור הזה, רק תחילת התיאור . גם תיאור הצבעים הוא גס למדי . הציור אינו מצליח "לעבור" אל הטקסט ; הציור קיים בסיפור כמלבן ריק, בדיוק כמו שהספרים בתוך הציורים, שכמה מהם יוצגו בעמודים הבאים, קיימים כמלבנים ריקים . ניסיון אמִתי לתאר ציור במילים ילמד את הסופר תמיד שהגיע אל קצה גבול יכולת הדיבור שלו, כלומר שיש מֵעֵבֶר לספר עוד דברים רבים שאי אפשר לאומרם . לכן ציורים בסיפורים הם לפעמים אזורים של משבר . ג הצגתי את היחסים בין הציור ובין הספרות כיחסי הייררכיה מתוחים, ואכן יש מסורת ארוכה של דיבור על paragone , השוואה תחרותית 3 אך אין זו הדרךבין האמנויות — בין הספרות או השירה ובין הציור . היחידה לתאר את הדיאלוג בין האמנויות . אפשר להציג כאן את היחס של הספר לציור לא כיחס של תחרות, אלא של השלמה : שהרי הספר בציורים הוא לפעמים אותו דבר סודי, כּמוּס, שהצייר אינו יכול לראות את פנימוֹ, והוא מוּדע לאי-יכולתו זו ואינו מנסה להכחישהּ ; הציור אינו יכול לקרוא את הספר והוא גם אינו יכול לראות את מה שרוחש בתודעת הקורא אותו ברגע הקריאה שהוא לוכד . אין לקריאה נראוּת . כלומר 2 תרגום : רנה קלינוב וז'ולייט חסין, בתוך : ז' חסין, אמנות ויהדות ביצירתו של פרוסט, הקיבוץ המאוחד, ,1994 עמ' 39 . 3 ראו למשל בעברית : לאה דובב, שישה מבטים על ציור-מוזיקה, מוסד ביאליק, 2003 , עמ' 64 - 126 ; אבנר הולצמן, ספרות ואמנות פלסטית, הקיבוץ המאוחד, 1997 .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help