sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 פתח דבר ד"ר אורי ספראי מרצה במכללה האקדמית הרצוג ומלגאי בתר-דוקטורט באוניברסיטת חיפה . urisaf @ gmail . com אברהם דוד סקר מה אפשר להסיק ממסמכי גניזת קהיר על יהודים בעיירה קאטיה, שהייתה תחנת מעבר בין מצרים לארץ-ישראל בצפון חצי האי סיני במאות השש- עשרה והשבע-עשרה . היישוב החל להתפתח בראשית התקופה הממלוכית והיה מרכז מסחרי תוסס ושער הכניסה למצרים . במאות הארבע-עשרה והחמש-עשרה הייתה עיירה זו המרכז הדינמי ביותר בכל חצי האי והתרכזו בה סוחרים שהובילו את סחורתם מכל קצווי חצי האי . הסחורות עברו מיד ליד ליעדים שונים מדרום לצפון וממערב למזרח – ובחזרה . שיירות המסע שנעו בדרכים הללו היו עוצרות במקום זה ללינת לילה או למשך זמן רב יותר . תחנת המעבר המשיכה לתפקד גם בראשית התקופה העות'מאנית . בסוף המאה השש-עשרה החל הצבא העות'מאני לאבד עניין בחצי האי סיני, וכך בטלה משמעותו של המרכז המנהלי בקאטיה, אך המקום המשיך לשמש מרכז מסחרי . במסמכי גניזת קהיר נשתמרו הדים למציאותם של יהודים בקאטיה כסוחרים הנעים עם מרכולתם בדרכם ממצרים לארץ ישראל ולסוריה ובכיוון ההפוך . דוד עיין בשישה מסמכים המתעדים פעילות של יהודים במקום זה . שניים מהם ראו אור הדפוס, ויוזכרו כבמאמראן בקצרה ( א – ב ) , והשאר מתפרסמים כאן לראשונה ( ג – ו ) . ד"ר אברהם דוד היה עד צאתו לגמלאות החוקר הראשי במכון לתצלומי כתבי יד עבריים בספרייה הלאומית בירושלים . abraham . david @ mail . huji . ac . il דרור חוברה, מיפה במאמרו 'החלום ושברו : המפגש של עולי תימן עם נציגי המדינה במחנה המעבר ובמחנות העלייה ( 1948 – 1951 ) ' את הנושאים שבהם הייתה התנגשות בין עולי תימן ובין הממסד שקלט אותם במחנה המעבר בתימן ובמחנות העולים בארץ . החיכוכים היו בסוגיות של חינוך ותרבות, חיי הדת, רפואה ומגדר והיחס לרכוש הפרטי והכללי . חוברה בחן וניתח את נקודת המבט של עולי תימן כדי להיטיב להבין את הדרכים הייחודיות שנקטו בהתמודדות עם הקשיים הרבים שליוו את עלייתם . ד"ר דרור חוברה מרצה במכללת אורות . drorhubara @ gmail . com דוד הרבנד הוא עורך הלשון גם בכרך זה, וכדרכו הרים תרומה סגולית להנהרת המאמרים .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help