sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 הקדמה קאופמן צידד במדיניות קליטה זהירה של האוכלוסייה הכבושה . הוא 6 כינה אותה בכינוי הלא מוצלח 'התעלמות', דבר שהטעה שורה של חוקרים . נכון יותר יהיה לקרוא למדיניותו 'שימור', כיוון שבתקופת ניהולו המוסלמים בתורכסטן אמנם שמרו על חלק מהמסורות והמוסדות המקומיים, אך בשינויים מסוימים . הדברים אפילו הגיעו לכדי מחלוקת עם משרד הפנים, כשקאופמן תמך בזכות הבלעדית של המוסלמים באסיה התיכונה לבקר במכה ובמדינה, וכן 7 בצורך להעניק להם חסות דיפלומטית רוסית בעת העליות לרגל לערים אלו . למדיניות זו ניתן לקרוא אקולטורציה ( תִּרְבּוּת ) לא כפויה . כמובן שקאופמן ואנשי מנהל אחרים, גם הרגיונליסטים שבהם, לא היו מרוצים מכך שהמוסלמים ביקרו במקומות הקדושים, מכיוון שהם ראו בכך חיזוק של הקשרים עם האסלאם . אף שהם ראו באסלאם סכנה אפשרית לשלטונם, הם חששו לנקוט בצעדים שיכלו להתפרש בתור פגיעה בדת ולגרום להתלקחות 'הקנאות המוסלמית' . בכך המדיניות הקולוניאלית הרוסית בתורכסטן נבדלה מהמדיניות שננקטה כלפי הדת הקתולית בפלכים הרוסיים המערביים . באזורים אלה סגרו השלטונות צעד אחר צעד את הכנסיות הקתוליות ואת בתי הספר הקתוליים — מדיניות שקיבלה תמריץ מההתקוממויות שהיו שם . בשונה מפלכים אלה, בתורכסטן ההתקוממויות לא הפכו לסיבה למאבק באסלאם, אלא הביאו דווקא לפיתוח יחס עדין יותר כלפיו . היו סיבות רבות לשימוש בשיטות שונות ומגוונות כל כך בכל אחד מהמקרים . הסיבות החשובות ביותר היו המאבק עם הקתוליות על נאמנות הבילורוסים ותשומת הלב הגדולה יותר לגבול המערב, שנחשב מסוכן ביותר בשל קרבתו לערי הבירה ולמרכזי התעשייה . כמו כן יש להסכים עם אלכסיי מילר שאת הטיפול הנוקשה של השלטונות הרוסים בגילויי הלאומיות של הבילורוסים ושל האוקראינים לא הכתיבה השאיפה לפגוע בזכויותיהם, 8 אלא הרצון 'לרפא' את החלק הזה של העם הרוסי, ש'לקה' בהשפעה פולנית . קאופמן רצה להחרים את אדמות הווקף, אשר ההכנסות מהן יועדו למסגדים, לבתי ספר ולמטרות צדקה, אך הוא חזר בו כדי לא לעורר אי-נחת . יתרה מכך, הוא פטר את האדמות הללו מתשלום מסים . ממסים היו פטורים גם הגנים והחורשות שבהם קיימו המוסלמים את האספות הקהילתיות ואת 6 ראו למשל : ברואר, עמ' 33 ; סהדאו, עמ' 33 . 7 למשל ברואר, עמ' 29 – 30 , 33 – 34 , 38 ; מוריסון, סמרקנד, עמ' 56 – 57 . 8 מילר, השאלה האוקראינית, עמ', 39 – 41 .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help