sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר 9 ב סברה מקובלת גורסת כי את נושאי יצירותיהם ואת הרעיונות המובעים בהם 'ייבאו' הפייטנים מספרות חז"ל, וכי בטקסט הפייטני אין אפוא אלא ניסוח מחודש של האמור מכבר במקורות קודמים . כך לדוגמה כתב יו"ט ליפמן צונץ על הפייטן הנודע אלעזר בירבי קליר ( הקלירי ) , 'הוא חיבר פיוטים לתפילות של כל חגי השנה, שבהם רקם את המסורות הישנות ואת דעות האמונה של עמו [ . . . ] את החומר לכך לקח מתוך ההגדה [ = ספרות האגדה ] ' . 9 וכפי שניסח זאת עזרא פליישר במבוא מהדורתו לפיוטי שלמה הבבלי : 10 במרבית הפיוטים שולטת השיגרה שלטון גמור, ואין פייטן נבדל מרעהו אלא בניסוח הדברים : בצורת הביטוי, באוצר המילים, בכוח השירי, בקישוטי המליצה ובשאר הסימנים שאינם עניין לתוכן . כוחו של המשורר נמדד לא בחידושים שחידש בתוכן, אלא במידה שבה הצליח לתת ביטוי לרעיונות הקלאסיים בצורה חדשה . לעולם הוא מריק לקנקנו יין ישן, והבודק אינו בודק אלא את הקנקן בלבד . אכן ברורה וגלויה היא התלות ההדוקה במקורות ספרות חז"ל הניכרת ביצירות פייטניות קדומות . 11 ואולם במבט מקרוב מתברר כי אין מדובר ב'העתקים' גרידא של המצוי במקורות אלה . על אף עומק יניקתה מן התלמודים וקובצי המדרשות, השירה הפייטנית ברייה ספרותית בפני עצמה היא ; לא רק בלשונה, בתבניותיה ובתפקידיה, אלא גם בצביונו של ה'תוכן' היצוק בתוך הקנקנים הללו, אף כי הרבה ממנו אכן מזוג מקנקנים קודמים . 12 אותו צביון, בדיקה הוא צריך ולימוד הוא צריך, ולשם כך נדרשות הצבתן של שאלות נכונות והפעלתם של קני מידה ההולמים את אופיו הייחודי של ה'חומר' . זו הייתה מגמתי במחקר הנוכחי . לצד הסוגיה התמטית המסוימת הניצבת במוקדו, מופעיהן הפייטניים של מסורות על אודות מה שקדם לבריאה, 13 מלווה את הדיון שאלת החקר הכללית של היחס בין הנאמר 9 עיינו צונץ, הדרשות, עמ' 184 . 10 ראו פיוטי שלמה הבבלי, עמ' 127 . וראו גם פליישר, מבטלי עשרת הדיברות, עמ' 86 : 'מן המוסכמות הוא שאין לפייטן הקדום אלא מה שעיניו רואות בספרות חז"ל . התלמודים וקבצי המדרשות הם המקור לרוב הרעיונות והעניינים שפייטן מעצב בחיבוריו' . 11 בעיקר מתקופת הפיוט הקלסי ; עיינו פליישר, שירת הקודש, עמ' 266 – 268 . 12 והשוו לתיאורו הציורי להפליא של צונץ, הדרשות, עמ' 185 : 'יתר על כן, הוא [ הקלירי ] עובר עמוס משא כזה [ של תכתיבים תבניתיים ] בגלים העמוקים של ההגדה כבמקום חיותו וחוצב אש מתוך השוניות' . 13 המונח ‘pre - existence’ ( באנגלית, כמוהו כמקבילותיו בשאר לשונות אירופה ) , מציין קיום המיוחס לישות כלשהי קודם לקיומה הממשי בפועל, ובפרט את קיומה עוד לפני בריאת העולם בכללותו ( ראו המרטון-קלי, קיום קמאי, עמ' 1 – 13 ) . למונח זה אין תרגום עברי מוסכם ומקובל . כך לדוגמה נקט א"א אורבך בהקשר זה מונחים מתחלפים כ'קיום-קֶדֶם' ( אורבך, חז"ל, עמ' 175 ) , 'פרי-אקסיסטנציה', 'קדם-קיום' ( שם, עמ' 616 ) ו'קיום קודם' ( שם, עמ' 633 ) . להלן העדפתי בדרך כלל את הצירופים 'קיום קמאי', 'הקדשה קמאית', 'התורה הקמאית' וכיוצא בהם ( ושמא יש לשקול את קביעת המילה העברית 'קַמָּאוּת' כשם עצם מופשט במובן זה ) , אך לעיתים גם : 'מסורות קדם-בריאה' .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help