sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 השיבו כי בחרו באפשרות של המשך ההקפאה , ורק אחוז קטן ( % 5 . 3 ) השיבו כי בחרו באפשרות של תרומה למחקר . משתתף אחד בלבד מכל 286 המשתתפים במחקר השיב כי בחר באפשרות של השמדת העוברים . משום שבתקנות ההפריה החוץ - גופית נתונה האפשרות להארכת משך ההקפאה לחמש שנים, נוסף על חמש השנים הראשונות, וכדי להעריך את מידת יישומה של הקביעה מחוזר מינהל הרפואה משנת 2008 שהארכה זו תהיה בתשלום – המשתתפים במחקר נשאלו אם לאחר שסיימו את הטיפולים ביחידה ההפריה החוץ - גופית אנשיה פנו אליהם בעניין . באופן טבעי שאלה זו הופנתה למטופלי העבר . כמחצית מהמשתתפים ( 42 מתוך 81 ) השיבו בחיוב, וכרבע מהמשתתפים ( 19 מתוך 81 ) השיבו בשלילה . לעניין זה יש משמעות בסוגיית המדיניות הנהוגה ביחידות ההפריה החוץ - גופית ובשאלת יכולתן להתמודד עם העומס באחסון עוברים עודפים בהקפאה ועד כמה הן יכולות לצמצמו . היחס למעמדו של העובר בטרם התחלנו במחקר הנחנו כי יהיה קשר בין הדיספוזיציה הנבחרת ( או חוסר בחירה בדיספוזיציה כלשהי ) בעניין העוברים העודפים, ובין האופן שבו מטופלות ומטופלים תופסים את מעמד העובר . לפיכך המשתתפים נשאלו מהו מעמדו של העובר בעיניהם או ליתר דיוק – מתי לדעתם העובר נהיה לישות בעלת זכויות הנפרדות מאלה של אימו . מרבית המשתתפים ( % 72 ) לא הסכימו ש לעובר אין כלל זכויות . רק מעט יותר מרבע מהמשתתפים ( % 27 ) הסכימו עם קביעה זו . נתון זה תואם לנתון אחר שמצאנו : רוב המשתתפים ( % 64 ) לא הסכימו עם ההיגד שלעובר יש זכויות רק מרגע לידתו . למעלה ממחצית מן המשתתפים ( % 55 ) הסכימו כי לעובר יש זכויות כמו לאדם, מרגע יצירתו במעבדה . זאת ועוד, קרוב לשני שלישים מן המשתתפים ( % 62 ) הסכימו כי יש לעובר זכויות כמו לאדם מרגע העברתו לרחם , והרוב ( % 68 ) הסכימו כי זכויות העובר שברחם מתפתחות בהדרגה לאורך ההיריון . כאמור, משמעותם של ממצאים אלו חשובה לנוכח עמדותיהם של המשתתפים בדבר הדיספוזיציות המוצעות להם ( השמדת העובר ; תרומה למחקר ; ותרומה לאחרים לצורכי הולדה ) . ננתח סוגיה זו להלן . היחס למשפחה החדשה בישראל המשתתפים במחקר נשאלו על עמדתם בעניין המשפחה החדשה בישראל ובייחוד בנושא הזכות להורות באמצעות טיפולי רבייה מסתייעת . בדקנו זאת בשני היבטים : האחד, הזכות להביא ילד לעולם באמצעות הפריה חוץ - גופית ; האחר, תרומה של עוברים עודפים למי שבוחרים להקים משפחות לא "מסורתיות", כלומר שאינן הטרוסקסואליות . מן הממצאים עולה כי עמדתם של המשתתפים בדבר זכותם של יחידים להסתייע בטיפולי הפריה חוץ - גופית למימוש שאיפתם להורוּת הייתה חיובית בעיקרה : מרבית המשתתפים במחקר ( % 9 . 73 ) הסכימו כי לנשים יחידניות יש זכות להביא ילד לעולם באמצעות טיפולי הפריה חוץ - גופית, ולמעלה ממחצית ( % 61 ) הסכימו כי לגברים יחידניים יש זכות שכזו . אשר לזוגות חד - מיניים, למעלה ממחצית ( % 60 ) הסכימו כי לזוג גברים או לזוג נשים יש זכות שכזו .

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help