sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 אם נתעלם מן המשמעות החברתית של ממצא זה, כלומר ערכי אלטרואיזם וסולידריות ( סוגיה אשר תנותח בחלק הבא ) ממצא זה, כמו זה הקודם לו, מחדד את הקושי המעשי של יחידות ההפריה החוץ - גופית להתמודד עם הקפאתם ואחסונם של העוברים העודפים שברשותן ובאחריותן . שאלה אחרת בעניין זה בחנה את עמדת המשתתפים לאפשרות שאינה מוכרת מבחינה משפטית כיום – תרומה של עוברים עודפים לאחרים המתקשים להביא ילד לעולם, תרומה שתשמש אותם לטובת הולדה . המשתתפים נשאלו אם היו נותנים את הסכמתם לתרום את העוברים העודפים שלהם לאחרים לצורכי הולדה . שני שלישים בקירוב ( % 62 ) השיבו בחיוב, ורק כחמישית ( % 19 ) השיבו בשלילה . היתר ( % 19 ) , לא הביעו עמדה בנושא . כמו כן נמצא קשר מובהק וחזק בין התכנון של מטופלות ומטופלים להשתמש בעתיד בעצמם בעובריהם המוקפאים, ובין נכונותם לתרום אותם לאחרים לטובת הולדה . נמצא שככל שיש רצון גבוה יותר להשתמש בעוברים בעתיד, כך, באופן טבעי, הנכונות לתרום עוברים לאחרים נמוכה יותר . כדי להתחקות על המוטיבציות המנחות את המשתתפים בשאלה אם לתרום עוברים לאחרים לטובת הולדה , הם התבקשו לציין בכתב את הבסיס לעמדתם . הנימוק העיקרי לסירוב המשתתפים ( כ - % 39 מהם ) לתרומה לאחרים לטובת הולדה היה החשש מהולדתם של אחאים - ( siblings והסכנות הנלוות לכך – גילוי עריות או ממזרות . נימוק אחר, הדומה לנימוק הראשון ( % 25 מהמשתתפים ) , היה כי הדבר אסור לפי הדת וההלכה . עוד נימוק ( % 21 מהמשתתפים ) , שמקורו רגשי - פסיכולוגי, היה חוסר הרצון של המשיבים שאחרים יגדלו את ילדיהם הביולוגיים . ואולם הסיבה הדומיננטית ביותר של מי שתמכו בתרומה שכזו הייתה הרצון לסייע למי שאינם מצליחים להביא ילד לעולם, כלשונם של המשתתפים – "לכל אחד מגיע להיות הורה" . כ - % 41 מן המשתתפים נימקו כך את בחירתם, לפי חלוקה זו : % 15 הביעו רצון לסייע לאחרים, אולם רק לאחר שהם עצמם ישלימו את בניית משפחתם ; ואילו % 26 מן המשתתפים לא התנו את רצונם לסייע לאחרים בהשלמת בניית התא המשפחתי שלהם עצמם . לממצאים אלה, הנוגעים לדיספוזיציה של תרומת העוברים העודפים לאחרים למטרות הולדה, תהא משמעות בעתיד, אם קובעי המדיניות והמחוקקים יקדמו את הסדרתה של אפשרות זו בדין הישראלי . המשתתפים במחקר התבקשו לציין גם מהי הבחירה המועדפת עליהם מתוך כל החלופות הרלוונטיות . הצבנו בכוונה את האפשרויות זו מול זו כדי לבחון קונקרטית ומעשית את עמדותיהם של המשתתפים . יכולנו אמנם להניח כי אנשים יביעו תמיכה אבסולוטית בתרומה למחקר או בתרומה לאחרים לצורכי הולדה – אך שיערנו שכאשר יועמדו לפניהם כמה אפשרויות בחירה ( כפי שהדבר אמור להיעשות ביחידות ההפריה החוץ - גופית ) , למשל תרומה למחקר או השמדה – עמדה אחרת תבוא לידי ביטוי . כך מצאנו למשל כי המשתתפים נחלקו בעמדותיהם כמעט שווה בשווה בשאלה אם תרומת עובריהם העודפים למחקר עדיפה על האפשרות להשמידם – % 50 הסכימו עם קביעה זו ו - % 49 לא הסכימו עימה . ממצא זה מעניין בהיבט של רמת האלטרואיזם, סוגיה שכאמור תידון בחלק הבא . כמו כן, מרבית המשתתפים במחקר ( % 65 ) לא הסכימו כי תרומת עובריהם העודפים לאחרים לטובת הולדה עדיפה על האפשרות להשמידם . כלומר בבחירה שבין תרומת עובריהם העודפים לאחרים לצורכי הולדה ובין השמדת העוברים , המשתתפים במחקר העדיפו את האפשרות השנייה . רק כשליש ( % 35 ) מן

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help