sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 ומקורות השראה תיאורטיים, אפשר לזהות בתחומי העניין שלה גם חזרה של כמה נושאי מפתח, דוגמת בית הקפה - מוסד שהיה אחד הסממנים והמוליכים של התפתחות הערים והתרבות הבורגנית, ואיתן האינדיווידואליזם והאמנות המודרנית והעכשווית . חטיבות הספר מהדהדות את המהלך הזה, שראשיתו ב"כתבי שחרות" פילוסופיים השואבים ממקורות השראה שהזינו את מחשבת הדור הקודם - אקזיסטנציאליזם ואבסורד, סארטר וקאמי, הנשגב והאוונגרד, "מקום" במונחים של נוכחות והעדר . בהמשך, בראשית עיסוקה הסינופטי של שפירא בתרבות המקומית, הלך מושג המקום והתפרק להבְניות לשוניות של טריטוריה, כאשר הציגה - לראשונה בעברית - את מושגי הריזום והדה – טריטוריאליזציה של דלז וגואטרי בהתייחס לשבר הישראלי בקשר למקום, ואיתו גם לאידיאולוגיה הציונית . התנועה החדשה שניסחה שפירא בין "כאן" ל"שם" מכירה בחובה לדיכוטומיה שהעמידה שרה בריטברג – סמל לפניה - ובה – בעת מחליפה אותה בשוטטות נוודית, שאינה מטילה עוגן של התיישבות בטריטוריה תרבותית מוגדרת . בשלב הבא, "חזות הקול", ניכר ביסוס מעמדה של שפירא כאחת התיאורטיקניות המרכזיות של האמנות הישראלית, בגרסה צרפתית השואבת לא מעט מן הפסיכואנליזה הלאקאניאנית . ריקון המרכז הטריטוריאלי שהחל ב"מסלולי נדודים" מסתכם בריקון איקוני, בממדי "רצח אב", שמחוללת הפרשנות הפסיכואנליטית שלה בעבודתו של רפי לביא . ברוח הסכימה המיטלטלת של מרקס על יחסי "בסיס" ו"בניין – על", הפוליטי - או אולי הפוסט – פוליטי - מגיח אז, באורח בלתי צפוי, כתוצר לוואי של הפרשנות המתמקדת ברובד המושגי של הפעילות האמנותית . ההיפוך הזה מוסיף ומרים ראש בחטיבה הסוגרת את הספר, "מיתוס ופרקסיס" . המינוח האריסטוטלי - שמקבילותיו בעברית הן אולי "עלילה" ו"סיפור המעשה" - מרמז לקיפולו של סוף מעשה בתכנים המיתיים של ההתחלה, תוך חזרה לאותו "מצב קמאי קדם – לשוני, לרגע מאגי שבו הסימנים [ . . . ] מתרוקנים ומתמלאים בתשוקה עצומה, בבוהק סנוורים" . על המומנטום המחקרי של שפירא, שנסמך על רוחב – יריעה פנומנלי שהקדים את זמנו, מעידים מראי – המקום הרבים המלווים את מאמריה . רבים מן המקורות שהרוו את מחשבתה תורגמו לעברית רק בהמשך הדרך, ולכן בחרנו להביאם כאן בשפה שבה קראה אותם שפירא בזמן כתיבת המאמרים, שהיא, ברוב המקרים, שפת המקור . כבר בכתיבתה המוקדמת אִבחנה שפירא את הזיכרון - למשל בציורי הצבר של עאסם אבו – שקרה - כמנגנון הכרוך ב"עקירה של דבר טבעי ( צבר ) מתוך סביבה מאוינת ( כמו מדבר ) או כאוטית, כזו שאינה מתפקדת על פי התבניות ואופני הארגון של ההכרה האנושית - וארגונו מחדש בגבולות החלל של סביבה

הוצאת אסיה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help