sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 פרק ראשון יותר ; גמיעת מרחק בזמן הקצר ביותר, ועוד . הפעילות הספורטיבית מבטאת אפוא את יכולתו של האדם לשלוט בסביבתו בצורה הטובה ביותר . השליטה המרחבית בזירת ההתמודדות היא רק צד גיאוגרפי אחד של הספורט . הצד השני הוא המעגלים הרחבים יותר העוטפים את התחרות . בכך יש להתייחס לשני מעגלים : המעגל הראשון הוא המתקנים שבהם הספורט מתרחש — השדות, האצטדיונים, המגרשים, האולמות, הזירות ועוד ; והמעגל השני הוא המעגל האנושי הכולל את הקהל, את האוכלוסייה הגרה בסמוך ואת אלו אשר קשורים באופן סמלי לספורטאים ולקבוצות . מעגלים אלו משפיעים על האופן שבו הספורט מבוצע ועל מקומו בתרבות האנושית, ומהצד השני הם מושפעים מן האירועים הספורטיביים המתקיימים בהם ולידם . הקשר ההדדי הזה בין ספורט למקום נקרא גיאוגרפיה של ספורט, קשר העובר כחוט השני בכל סיפור ספורטיבי, גדול וקטן, בהיסטוריה האנושית . התבוננות ביקורתית תרבותית על אירועי הספורט מלמדת אם כך על החברה האנושית ועל האינדיווידואלים הפועלים בה . כך למשל התוכניות לבניית אצטדיון הענק בנירנברג בשנות הארבעים של המאה הקודמת מספרות את סיפורה של האידיאולוגיה הנאצית ואת הלך הרוח של מקבלי ההחלטות באותה התקופה . קרב האגרוף שהתקיים בשנת 1971 — בין ג'ורג' פורמן ובין מוחמד עלי בקינשאסה שבזאיר — מלמד על חשיבות הזהות הגזעית ועל היותו של הספורט כלי חברתי אינטגרטיבי . קיום אליפות האולם בכדורגל בדרום אפריקה בשנת 2010 מלמד על יחסים בין-לאומיים, על אינטרסים כלכליים ועל פיתוח ספורטיבי . "מלחמת הכדורגל" שהתרחשה בשנת 1969 בין אל סלבדור להונדורס מלמדת על יכולתו של הספורט לעורר מחלוקות ועימותים אלימים ברמה המקומית והלאומית, ועוד . האירועים לעיל קיבלו תשומת לב ברמה העולמית אך הם אינם בלעדיים בספֵרה של הגיאוגרפיה של הספורט . אותם קשרים סמליים ומוחשיים בין הספורט למקום שבו הוא מתרחש יכולים להתבטא גם ברמה הלאומית, האזורית, המקומית ואפילו הפרטית . הגיאוגרפיה של הספורט כוללת בתוכה את המקרה של אצטדיון רמת גן שהפך לסמל לאומי ; את הסיפור של אולם אוסישקין ומקומו במאבקים מעמדיים ואידיאולוגיים בתל אביב ; ואת בית איל באשדות יעקב המקיים הנצחה באמצעות ספורט לכדי ערך קהילתי .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help