sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

פתח דבר 13 תיאור שנעשה שגור בשנותיה הראשונות של המדינה . דנה אמיר מתרכזת באופי עדותו של ק . צטניק וסבורה שבשל סגנונו, נוצר חוצץ בינו ובין הקוראים והקוראות . גיא רז ודינה פורת מציגים שלושה שלבים בהיווצרות המיתוס של האישה הצעירה שמספר מקועקע על חזה, והיא חושפת כביכול בידיה אותו ואת צמד המילים הנוראות "זונת שדה" . גליה גלזנר חלד חושפת ומפרטת את פרשת אלפי הספרים שחולקו חינם אין כסף בשנות התשעים לתלמידי בתי הספר התיכוניים בארץ, ועל העידוד להמיר בחינת בגרות בכתיבה על יצירתו של ק . צטניק . הרצאתו של דן לאור מספרת על שלושה שנכנסו לאושוויץ — ק . צטניק כאדם מבוגר, פרימו לוי כאיש צעיר ואלי ויזל כנער ; על הרגע שבו נעלמו חייהם הקודמים, ועל האופן שבו תיאורם קיבע את תמונתו של המחנה . לאור מציג תמונה מורכבת של שונות ודמיון בין השלושה . חלק זה מסתיים בריאיון עם אסף לפיד על סרטו השיבה מהפלנטה האחרת, הכולל דיון מעמיק בדמותו הייחודית של ק . צטניק . השער השני כולל שמונה מאמרים המצביעים, כל אחד בדרכו, על האפשרות לקרוא את ספריו של ק . צטניק במסלולים שטרם פולסו, ולגלות בהם רבדים והיבטים שטרם נדונו . שושנה פלמן דנה בהתעלפותו של ק . צטניק בבית העם בירושלים וטוענת שעדותו, שכביכול לא ניתנה, יצרה שבר שדווקא דרכו נכנסה ההיסטוריה אל בית המשפט ברגע שאינו ניתן להבעה . אביהו רונן סבור שק . צטניק הוליד את עצמו כניצול האולטימטיבי, המנוגד לצבר האולטימטיבי, ושיש אמת היסטורית בתיאורי גורלם של יהודי סוסנוביץ המופיעים בספריו . יוחאי עתריה כותב על המוזלמן, שאותו הגדיר ק . צטניק "פרח המאה העשרים, פאר יצירתה", וסבור שביצירתו, על אף ואולי דווקא בגלל סגנונו, הצליח ק . צטניק לקרב אותנו לדמותו של המוזלמן . חנה פולין ורפי הלף מראים שק . צטניק כתב עוד לפני המלחמה, ואחריה כתב חלק מספריו תחילה ביידיש, עשירה ורגישה, שתלאות השואה משתקפות בה . יצחק הרשקוביץ מראה כיצד ק . צטניק בספרו צופן : אדמע הגדיר מחדש את אלוהים, בתור אֵל שאושוויץ לא נהיה בדברו אלא נכפה עליו על ידי כוחות אופל שאינם בשליטתו . איריס מילנר, הדנה במאמרה בפונקציונרים באושוויץ, מי שסווגו כשייכים לאזור האפור שלה, טוענת שק . צטניק לא גינה אותם אלא הציג אותם בחמלה ובהבנה דקה של מצבם הבלתי אפשרי . לאונה טוקר מציבה את הגולאגים לעומת אושוויץ, ומגיעה למסקנה שכתיבתו של ק . צטניק מעידה יותר על הטראומה שעבר הניצול, ופחות על הזוועות שגרמו לה . חלק זה נחתם במאמר של עתריה המבקש לחזור לספרו האחרון של

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help