sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר 11 ולא הולידו . . . הם לא חיו לפי החוקים של העולם כאן ולא מתו . השם 2 שלהם היה המספר ק . צטניק . . . אם אושוויץ הוא פלנטה אחרת — מי יצר אותה ? מי אחראי לה ? האם בפלנטה זו אפשר עוד לדבר על רוצחים וקורבנות ? האם ניתן להבדיל ביניהם ? אילו לקחים היסטוריים ומוסריים ניתן להפיק מחקר השואה אם אכן מדובר בפלנטה אחרת ? דן מירון ניסח בעיה זו במדויק במאמרו בקובץ זה : "מבחינתו של ההיסטוריון והאתיקן מושג הפלאנטה האחרת הוא שיבוש חמור של האמת ושל אפשרות השיפוט המוסרי . אם אושוויץ היתה כאילו מנותקת מן הזמן והמקום ההיסטוריים, מאירופה של המאה העשרים, היא נעשתה כמעט חסרת משמעות" . האם אין חשיבות לכך שמי שהגה את אושוויץ, גדל והתחנך באותה מדינה שבה נכתב בשנת 1784 מאמרו של הפילוסוף הגדול עמנואל קאנט — "תשובה לשאלה : מהי נאורות ? " האם הפיכת השואה לאירוע מנותק בזמן ובחלל מאפשרת לנו לנתח אירוע זה במונחים של סיבות היסטוריות ואחריות אנושית, או שמא היא גורמת לו להיות אירוע גדול מהחיים — אפוקליפסה של ממש, קרי : אירוע שהאדם אינו יכול להשפיע עליו ? כפי שחוקר הקבלה יוסף דן הסביר בספרו תורת הכאוס ומדע ההיסטוריה, האפוקליפסה מתממשת בעקבות "הכרח פנימי הנובע מטבעה הנגזר מראש של ההיסטוריה [ . . . ] ואין 3 בכוחו של היחיד להשפיע [ . . . ] לא לטוב ולא למוטב" . משפט אייכמן הסתיים בשנת ,1962 ומעט לפני כן פרסם ק . צטניק את ספרו השלישי בסדרת סלמנדרה : כרוניקה של משפחה יהודית במאה העשרים — קראו לו פיפל . ספר זה עוסק בדמותו של מוני, נער צעיר באושוויץ שמשמש בובת מין ( בובונת ) לראש בלוק באושוויץ . שנים אלו, שנות השישים, עדיין השנים המעצבות של מדינת ישראל, היוו את שיא תקופת יצירתו של ק . צטניק, ומכאן שזהותו שזורה בזהותה של המדינה . כך למשל הרדוקציה של השואה לאושוויץ נובעת, לדידו של מירון, מיצירתו של ק . צטניק : "אושוויץ 'ניצחה', והניצחון הנורא היה גם נצחונו של די-נור, שצרב חותם עמוק בתודעתנו" . אין ספק שמבחינת מירון ק . צטניק הוא דמות דמונית בעלת כוחות מאגיים . אם נהיה כנים, נראה שגם ק . צטניק חשב על עצמו במונחים כאלה בהתעקשו שוב 2 משפט אייכמן : עדויות ב', ירושלים : שירות הפרסומים, מרכז ההסברה, ,1974 עמ' 1122 - 1123 . 3 יוסף דן, תורת הכאוס ומדע ההיסטוריה, אור יהודה : כנרת, זמורה-ביתן, דביר, ,2009 עמ' 54 - 61 .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help