sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתח דבר 9 מכל מקום, שאלתה של כהן ממשיכה להדהד : האומנם מי שעלה על דוכן העדים, יהיה מי שיהיה, כשל בעדותו ? או שמא, כפי שפלמן טוענת, לא זו בלבד שק . צטניק העיד, אלא שהוא הגדיר מחדש עדות מהי ? שכן לדבריה בקובץ זה : שתיקתו המשפטית של ק . צטניק — אי-היכולת שלו לגולל את סיפורו במשפט — היא חלק מחוסר היכולת לספר הטמונה בליבו של המשפט ומגלמת את ייחודו ההיסטורי [ . . . ] עדותו של ק . צטניק אינה רק מספרת פשוט על אודות אי המסוגלות לספר : היא מבטאת אותה בצורה דרמטית, הלכה למעשה, על ידי התעלפותו ולתוך האילמות של אבדן הכרה . כך או כך, התעלפותו על דוכן העדים הפכה אותו לסמל ; הנפיל שחזר-לא-חזר מאושוויץ . במילותיו של המשורר חיים גורי בספרו מול תא הזכוכית : קרה כאן הבלתי-נמנע . נסיונו הנואש [ של ק . צטניק ] לחרוג מהערוץ המשפטי ולשוב אל כוכב-האפר כדי להביאו אלינו, היה נסיון איום מדי עבורו . הוא נשבר . אחרים דיברו כאן ימים על ימים וסיפרו, איש איש את סיפורו, עולים מלמטה אל ההיקף ואל הגובה . הוא ניסה לצאת מתוך ההכללה הממצה, ניסה להגדיר, כנפיל, את מהות העולם ההוא . הוא הקדים את המאוחר . הוא ניסה למצוא את הדרך הקצרה ביותר בין שתי הפלאנטות, אשר ביניהן עברו חייו [ . . . ] או אולי ראה פתאום את אייכמן ונוצר בנפשו קצר, המכבה את כל האורות . בעצם אמר את הכל . 1 כל שעתיד היה לומר לאחר מכן, היה, מסתבר, פירוט יתר . אי-אפשר להבין את חשיבותו של הרגע הזה מבלי לומר משהו על מקומו של ק . צטניק בשיח השואה באותן שנים בארץ . ק . צטניק הפך עד אז במדינת ישראל הצעירה לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם השואה . ספרו של ק . צטניק, סלמנדרה, שהחל להיכתב כבר בשנת 1945 במסלול הבריחה מבנדין לרומניה, ומשם לטרוויזיו ( Tarvisio ) בצפון איטליה, והתפרסם בארץ בשנת ,1946 הוא 1 חיים גורי, מול תא הזכוכית : משפט ירושלים, תל אביב : הקיבוץ המאוחד ולמרחב, ,1962 עמ' 124 .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help