sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 הצד האפל של הספורט שכארבעים אחוז מאזרחי ישראל היהודים עוסקים בספורט ( האילן ומוכתר, 2022 ) . עדות נוספת להיותו של הספורט נדבך מרכזי בתרבות הפנאי בישראל ניתן למצוא בממצאים הבאים : ההוצאה הלאומית לספורט לתרבות לבידור וספורט בישראל הסתכמה בשנת 2022 על 7 . 81 מילארד שקל מתוכם ההוצאה על ספורט ומשחקים הייתה 17 אחוז הציבור הישראלי מתעניין מאוד במשחקי כדורגל, בעיקר בליגת העל . הדבר מתבטא ברבבות אוהדים הנוהרים למגרשים, בשיעורי צפייה והאזנה גבוהים למשדרי כדורגל בטלוויזיה וברדיו ובעיון במדורי הספורט בעיתונות היומית ( 2018 Storm & Solberg, ) . ספרם של נורברט אליאס ( Elias ) ואריק דוניג ( Quest for , ) Dunning Excitement : Sport and Leisure in the Civilizing Process , שיצא לאור בשנת ,1986 הדגיש את השינוי ההדרגתי שחל בנורמות ההתנהגות באירופה במשך מאות שנים ( בין המאה השתים-עשרה למאה התשע-עשרה ) , ואת השפעת הפעילות הגופנית על מיתון רמת האלימות . שינוי זה היה למעשה חלק מתהליך שאותו כינה אליאס "תהליך התִרבות" . האלימות בספורט המודרני מוגבלת, כפופה לכללים ונהלים ברורים וקשורה באופן ישיר לפעילות פיזית תחרותית . כיום גם מידת הכאב שנחשבת למקובלת ומותרת ידועה ללוקחים חלק בתחרויות הספורט ומחוות של התנהגות נרגשת ייחשבו הולמות ורלוונטיות לאירועים ספורטיביים ותחרויות . סוגיות אלו עומדות בבסיס הפופולריות הרבה של ענפי ספורט היוצרים ריגושים בקרב המשתתפים והקהלים . חוקרים רבים ( למשל, 2022 , . Van der Hoeven et al ) טוענים כי הספורט תורם לצורך קיומי, משום שהוא משמש עבור העוסקים בו כמנגנון של חִברות ( סוציאליזציה ) לערכים המרכזיים של החברה, כגון סולידריות, שיתוף פעולה, יוזמה, הצטיינות והישגיות . לטענתם, הספורט משמש כמוסד חברתי שערכיו נגזרים מאלו של החברה כולה . באמצעות ההשתתפות בספורט, שפירושה המעשי הוא למידה והפנמה של כללי המשחק, המשתתפים מעורבים בתהליך החִברות ולומדים, לצד הערכים של תרבות הספורט, גם את ערכי התרבות כולה ( 2019 Luna, ) . כך, למשל, אחד ההסברים האפשריים לאהדת כדורגל בחברה המודרנית ידגיש את הפעילות המשותפת של האוהדים, למשל ההתכנסויות סביב הקבוצה .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help