sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

מבוא ורקע היסטורי 15 בחיבור זה יוכח שמידת הפיצול החברתי והחיכוכים בקהילת חלב על רקע פיצול עדתי היו מעטים, בניגוד למה שהתרחש בקהילות גדולות אחרות באימפריה העות'מאנית, ויצוינו הסיבות לכך . החיבור מתמקד בצביון המיוחד של אוכלוסיית הקהילה, שרוב חבריה השתייכו למעמד הבינוני, ושהתקיים בה גם רובד של עשירים מופלגים . בד בבד התברכה הקהילה בתלמידי חכמים רבים, שחלק ניכר מהם התפרנס ממסחר ומעסקי כספים . בולטת גם העובדה שהשבתאות, שמצאה לה מהלכים בקהילה בקרב רבני העיר ובקרב סלתה ושמנה של החברה במאה ה - ,17 לא עוררה מתיחות חברתית בתוך הקהילה, ואף לא נעלמה לחלוטין במאה ה - 18 . מפליאה גם התופעה של היעדר ויכוחים רעיוניים בין חכמי העיר . בחיבור מובלטת גם יציבותה של הנהגת הקהילה לאורך דורות . בין פרקי הספר יודגשו ההיבטים הבאים : א . אופייה המיוחד של החברה היהודית המקומית, ומידת השתמרות צביונה המסורתי של חברה זו בעקבות גלי ההגירה מחצי האי האיברי ומאיטליה . ב . השפעת ההנהגה הדתית והאליטה הלמדנית בעיר על המגזרים השונים בחברה . ג . ההשפעה הכלכלית והחברתית שהייתה למסחר ולמקצועות הקשורים אליו שעסקו בהם רוב יהודי העיר, על חיי הציבור היהודי . תיבחן השאלה האם ההצלחה הכלכלית העלתה את חוסנו של הציבור היהודי כלפי רשויות השלטון והחברה הלא יהודית, והאם היא תרמה גם לשגשוגם של החיים החברתיים, ובאילו אופנים התבטאה השפעה זו . נושאים אלו ייבחנו גם לאור ירידת מעמדה הכלכלי של העיר חלב בשלהי המאה ה - 18 . ד . השפעתה של קהילת חלב על קהילות אחרות, בעיקר בנוגע לשבתאות, לסיוע לשד"רי ארץ ישראל, להתכתבות הלכתית ולהדפסת ספרים . ה . תיבחן תרומתם של החיים האינטלקטואלים בקהילה לעיצוב דמותה כעיר של חכמים ושל סוחרים . ו . ייבחנו הזיקה והקשרים שהתקיימו בין השלטונות והחברה הלא יהודית ובין החברה היהודית . ז . יידון הקשר בין התבססות הפרנקוס ובין חדירת המודרנה לתוך הציבור היהודי במאה ה - 18 . ח . יידונו אורח החיים של יהודי העיר, ותפיסת העולם הדתית והחברתית המקובלת בציבור היהודי . יוצגו חיי המשפחה המסורתיים, שהיו אושיות החיים של החברה היהודית בחלב לאורך כל התקופה, וייבדק האם הושפעו אלה מחדירת המודרנה לחברה היהודית .

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help