sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 פרק ראשון 2 במאה זו העמיקו הפרנקוס את השפעתם הכלכלית למזרח התיכון במאה ה - 18 . והחברתית בחלב, אך בד בבד גם התחדדו היחסים בין האוכלוסייה הנוצרית המקומית ובין האוכלוסייה היהודית . ההחרפה ביחסים בין שתי העדות בישרה את 3 מערכת היחסים העכורים ביניהן במאה ה - 19 . החיבור מסתיים בשנת תק"ס ( 1800 ) בשל הסיבות הבאות : א . פלישת נפוליאון בונפרטה למצרים בשנת 1798 הביאה לשידוד מערכות בכל תחומי החיים במזרח התיכון, וגרמה לתהליך מואץ של התמערבות באזור . תמורות אלו הורגשו היטב גם בחלב . ב . בולטת גם התערערות שלטונו של הסולטאן העות'מאני בעקבות פעילות מעצמות המערב, בעיקר למן ראשית המאה ה - 19 . בתקופה זו איבדה האימפריה העות'מאנית חלק ניכר מעוצמתה הצבאית . השתלטותו של שליט מצרים, מחמד עלי, בשנים 1832 - ,1840 על סוריה הייתה אחד הצעדים הבולטים שהובילו את האימפריה העות'מאנית לקריסה . תמורות אלו היו רבות משמעות לחיים הפוליטיים, הכלכליים והחברתיים של יהודי חלב . ג . זוהרה הכלכלי של חלב הועם בשלהי המאה ה - ,18 בעיקר בגין ירידת מעמדה כעיר מסחר בין - לאומית . ד . בתוך הקהילה היהודית בחלב נפסק בשנת 1805 מנהג הורשת הרבנות, שבמשך כמאתיים שנה הייתה בידי משפחת לאנייאדו . לכך היה קשר לתסיסה החברתית שעברה הקהילה . ה . המאה ה - 19 נודעה כמאה של תמורות מהפכניות, בעיקר בעקבות חדירת המודרנה לחברה היהודית, ואלו התבטאו בין היתר בפתיחת בתי ספר מודרניים ובהשגת שוויון זכויות לכל המיעוטים הדתיים במסגרת הרפורמות העות'מאניות . במאה זו התחזקו הקשרים של קהילת חלב עם ארגונים ועם אישים מרכזיים ביהדות מערב אירופה, תופעה שלא התקיימה בעבר . בשל חשיבותם של גורמי שינוי אלו מסתיים החיבור בשנת ,1800 ערב אותן תמורות . החיבור מתמקד בהיבטים פוליטיים, כלכליים, חברתיים ורוחניים של קהילת חלב לאורך כל התקופה הנידונה . יהודי חלב היו מושרשים היטב בעיר, שבה חיו אף אבותיהם במשך מאות רבות בשנים, וחשו קשר נפשי עמוק למקום שנולדו בו . במונחי התודעה והזיכרון של האוכלוסייה היהודית המוסתערבית, הייתה זו קבוצה דתית מגובשת בעלת זהות אתנית, שפה, מסורת ותרבות נבדלת מזו של סביבת הרוב המוסלמית . בד בבד הייתה השפעה גדולה, בעיקר מבחינה אינטלקטואלית, של הספרדים שהתיישבו בעיר והתארגנו בקהל עצמאי, על כלל האוכלוסייה היהודית . אמנם הספרדים אימצו את השפה הערבית, אך הם המשיכו תמיד להיות קהל נפרד . למן המאה ה - 17 ואילך הצטרפו אליהם הפרנקוס, שהגיעו מאיטליה . 2 מרכוס, המזרח התיכון . 3 ראו בהרחבה הראל, בספינות, עמ' 13 - ,28 והביבליוגרפיה הכלולה שם . על הגאוגרפיה, על הארכיטקטורה ועל מבנה העיר חלב עצמה בתקופה העות'מאנית יש מחקרים רבים, כגון גאנגלר ; גאובה ; ווטנפוך ; ריימון, הערים ; ריימון, הפרובינציות הערביות ; ריימון, חלב ; ריימון, חלב בתקופה העות'מאנית ; מאנטראן, חלב ; מסטרס ; מרכוס, המזרח התיכון ; פיליפ, סוריה .

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help