sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

פרק ראשון 14 אשר ראו בכך כניעה לשביתה הערבית . הבריטים הסכימו לבסוף, בלחץ הסתדרות העובדים, להקמת המזח החדש בצפונה של תל אביב, באזור שבו 11 מששמע ישראל שמחפשים פועליםשפך הירקון מבקיע את רכס הכורכר . לבניית המזח לא היסס לרגע – אף על פי שעבודת כפיים לא הייתה משאת נפשו – והחל לעבוד בו כפועל . כשנתיים עבד בבניית הנמל, עד שהושלם המזח שיועד לספינות נוסעים ( אפריל 1938 ) . משהסתיימה שם הבנייה נאלץ לחפש פרנסה אחרת, והוא פתח בית מסחר קטן לחומרי בניין ; במהלך עבודתו בנמל פגש קבלנים, וכשסיים את עבודתו שם פנה אליהם והחל לשווק חומרים לצרכיהם . בשלב מסוים, במהלך מלחמת העולם השנייה, החלו הבריטים להקשות על מסחר בחומרי גלם, כיוון שנזקקו להם לצורכי המלחמה . גם מסחרו של ישראל הוגבל מאוד, והכסף שהביא הביתה לא הספיק לכלכלת משפחתו – לתשלום שכר הדירה, לקניית מזון ולהוצאות מינימליות נוספות . לא נותר לפנינה אלא לחפש עבודה, ולה ולישראל היה ברור שהיא חייבת לעבוד מדירתם, שכן יגאל ויששכר, אחיו הצעיר ממנו בשבע שנים, נזקקו לה בבית . לפיכך רכשו ההורים מכונת תפירה, ולאחר שפנינה סיימה קורס תפירה שנמשך כמה שבועות, היא החלה לתפור בגדים לפי הזמנותיהם של מכריה, ששמעו על מצוקת המשפחה . בהדרגה הרחיבה את כישוריה וגם תיקנה ספות, הטליאה כיסויים ועסקה בעוד עבודות שונות באמצעות מכונת התפירה . כעבור זמן החלה גם להגיע לדירות ולבתים פרטיים של אנשים שהזמינו אותה לתקן אצלם תיקונים שונים, וככל שמספר ההזמנות גדל כך הלכה ופחתה המצוקה הכלכלית של המשפחה . יגאל שמח בעבודתה של אימו ואהב לעזור לה – להרים ולהחזיק את הבדים, למתוח אותם כאשר היה צורך, ואפילו להחזיר את הבדים התפורים ללקוחות . היא נענתה לו ברצון, והוא תמיד זכר זאת בחדווה . אם ניתן להצביע על דמות שהשפיעה על יגאל עד אחרית ימיו, זו הייתה אימו פנינה . יגאל ראה בה בראש ובראשונה אישה אינטלקטואלית שלא זכתה למצות את עצמה . בבגרותה נסעה על דעת עצמה לקיילצה, לאחת מבנות משפחתה, כדי לסיים את לימודיה התיכוניים ולאחר מכן להמשיך ללימודי 11 ראו : גולדברג, 2013 .

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help