sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | השפה החזותית השלב הראשון במחקר היה מיון של מונחים רבים מאוד שעלו במהלך עבודת ההכנה, לכמה קבוצות עיקריות, כשכל אחת מהן כוללת בתוכה כמה נושאים סמוכים . הנטייה הטבעית הייתה לערוך את הקבוצות העיקריות זו מול זו, כניגודים . כך למשל הרציו מול הרגש, האני מול החברה, המקום מול העיר והחומר מול הצורה . ביניהם מוקמו החושים, גם הגלויים וגם הסמויים, שבאמצעותם האדם קולט ומשדר את חוויותיו, כגון : הראייה, השמיעה והדיבור . היות שמספר הנושאים הלך וגדל, נוצרו קבוצות משנה סביב כל נושא מרכזי . בדרך זאת נשמרה עדיין הניגודיות הכללית, ואפילו ניגודים פנים-קבוצתיים . למרות זאת נשארו כמה נושאים, במיוחד הזמן, בלי מיקום ; שהרי ממילא תנועה וזמן קשורים, כנראה, זה לזה, בתודעתנו . המטרה בארגון המושגים היא להסביר נושאים השונים זה מזה ככל האפשר . לצורך ההסבר ניסינו להיעזר במערכים גראפיים, אולם, הבעיה עם מערכים גראפיים נובעת מתכונותיהם התלת-ממדיות, שאינן מובנות אלא ליחידים, ואילו התכונות הדו-ממדיות מוגבלות להצגת שני מרכיבים, כגון : זמן ומקום . לכן, לא ניתן היה להיעזר במערכים הגראפיים כאשר התקיימו תופעות בו-זמניות, כל שכן ניגודים, לעתים ניגודי ניגודים, המאפיינים את העשייה האנושית . ניגודים אלה מופיעים כבר בהגותו של בלז פסקאל : ״יש ללב היגיון שאין להיגיון״ ( 1662 - 1623 Pascal, ) . על פי ״ההיגיון של הלב״, יש, בסופו של דבר, חוקיות, צורה ומבנה למכלול האמנות, על מרכיביה וצירופיה . כל אשר צריך לעשות הוא להתמיד במלאכת החשיפה . לעניין זה ראוי לחזור על דברים שנאמרו בעבר, ביחס לאלה השואפים להעמיד הכול על עיקרון אחד : את הריבוי אין לבטל, אבל צריך לפרשו ולהציגו כשיטתי . אין ממירים את הנתונים ביסודות אחרים, אלא מארגנים אותם, ועל ידי כך מפרשים אותם . קוראי חיבור זה, שעמדו לנגד עיניי, היו הסטודנטים שלימדתי במשך שנים רבות . פירושו של דבר, שהחיבור הנוכחי נתפס כהמשך ׳תולדות האמנות׳ בעיקר בעולם המערבי, אולם מנקודת ראות שונה . הזיקה ניכרת גם בנטייה לפתח נושאים, על ציר הזמן, כלומר, מעין היסטוריה זוטא . כמו כן, נוספו קטעים המפרטים שמות ומונחים, שאינם, בהכרח, מוכרים לקורא . נראה, כי לא רבים נתנו דעתם לשאלה הבסיסית ביותר : מה ייחודה של האמנות החזותית, של השפה החזותית וביטוייה באדריכלות, יחסית

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help