sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

דבר העורכים | 11 בני נוער ופועלת על פי תבנית סגנונית חוזרת : הצגת הבעיה של הנער או הנערה באקספוזיציה ; מסירה באמצעות מסַפֵּר בגוף ראשון המוסר הן את ההתרחשויות והן את המתחולל בתודעתו ; נסיגה הגורמת לבעיה להעמיק ; מפנה ; ולבסוף סיגור, שבו על פי רוב הבעיה באה על פתרונה . השימוש בגוף ראשון חושף את בעיות הגיבור כפי שהוא מתאר אותן בלשונו ו"מנטרל" שיפוט מוסרי ואת השפעתם של המבוגרים – הן על מהלך העלילה והן על צורת המסירה . עם זאת, בסוף היצירה הגיבור צולח את בעיותיו דווקא בזכות מבוגרים המשמשים לו כחונכים, וכך הופך סיפורו לסיפור חניכה והתבגרות . במופעה המקומי, ספרות הבעיה מכניסה לשיח הישראלי תמות דוגמת פגיעה מינית בבני נוער, התמכרויות, מיניות של בני נוער והיבטים של גיבוש זהות . הפרק ספרות בלשית נכתב על ידי יונתן שגיב . סוגת הבלש היא סוגה מודרנית שהתפתחה באמצע המאה ה - 19 עם סיפוריו הקצרים של אדגר אלן פו על הבלש החובב אוגוסט דופין . סיפורים אלו סימנו את כינונו של גיבור חדש ואת המעבר מהעיסוק הספרותי במעשה הפשע אל ההתמקדות במעשה הבילוש ובבלש . הדמות שהסוגה נשענת עליה התפתחה בשני מודלים : הבלש הקלסי האנגלי והבלש הקשוח האמריקני . באנגליה הבלש מדבר בלשון גבוהה וחוקר בתוך קהילה סגורה באמצעות תבונתו הרציונלית וההיסקית . בסיפור כזה מתקיים משחק הוגן בפיזור רמזים לעיני הקוראים . באמריקה התפתחה תת - סוגה של בלש קשוח . רומן הבלש הקשוח מתרחש במרחב אורבני עם חוקר מחוספס שהחקירה תסבך אותו רגשית ופיזית . אחד המוקדים התמטיים של ספרות הבלש הוא העיסוק התמידי בשאלת הזהות . מהלך החקירה של הבלש מאפשר לחשוף ולהאיר את הזהות של הפרטים, הקהילה, החברה והלאום ואף את הזהות של הבלש עצמו . בזירה המקומית ההתפתחות הקבילה למתרחש בזירה העולמית . בתחילה היה הבלש העברי גבר לבן, ובהמשך התאפיין בשינוי מגדרי ובהתרחבות וגיוון בזהותו . הפרק האחרון עוסק בספרות ריגול, ספרות שהיא תערובת של רומן הרפתקאות, בלש ומדע בדיוני, המציעה לנו חלון לעולם סמוי . מקור המשיכה של סוגת הריגול הוא בחשיפת המרחב שמאחורי הקלעים . חן קרצ'ר סוקר את ספרות הריגול בתוואי שבין שתי דמויות איקוניות : ג'יימס בונד בספריו של איאן פלמינג וג'ורג סמיילי בספריו של ג'ון לה - קארה . בונד, חביב הנשים, מציג את עצמו בשמו האמיתי ומסתכן בגופו . לעומתו, סמיילי הוא תמונת תשליל : בריטי שמנמן ואפרורי המתנהל בסבך של פקידות ובירוקרטיה . העולם של בונד הוא

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help