sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

6 | סוגות בספרות הפופולרית הפופולרית . הסיבה הראשונה היא נגישותה של ספרות זו . ספרות היא אומנות המילה, ומכאן שבתהליך מסירת היצירה מתקיימת שאיפה ( ואף דרישה ) למסירה עקיפה . לצד העקיפות, יש דרישה מיוצרים ללהטט עם השפה, להרחיב את גבולותיה ואף ליצור שפה ייחודית שמזוהה עם היוצר ( למשל השפה הקרויה "עגנונית" ) . הספרות הפופולרית חותרת תחת התניה זו והופכת לנגישה לקהלים שבאופן מסורתי לא יכלו לצרוך ספרות יפה בשל מגבלות שפתיות . כפועל יוצא מכך, מידת הפצתה גוברת . בשדה האקדמי ההנחה השגורה היא שתפקידו של חוקר הספרות והתרבות הוא לתווך את היצירה לקהל הרחב . מכאן נובע שאם היצירה נגישה, אין צורך לתווכה, והיא מוצר תרבותי נחות . בהתאמה, התקבע קישור בין ספרות פופולרית לבין תרבות הצריכה הקפיטליסטית . בשל פנייתה לקהלים רבים, הספרות הפופולרית נחשבת לספרות מסחרית ומופצת בשיעור גדול במידה ניכרת מזה המאפיין את הספרות היפה . והרי אם מוצר תרבותי הופך לנחלת הכלל ואינו נשאר בגבולות האליטה, נגישותו היא בעוכריו ויש בה כדי להגדירו כפשוט ואף כפשטני . הסיבה השנייה להתעלמות המחקרית מהספרות הפופולרית היא נטייתה להימנע מחידושים מבניים ולשוניים . בעוד שספרות יפה מתאפיינת בחתירה לחדשנות ובמציאת סגנונות חדשניים וצורות ביטוי ייחודיות, הספרות הפופולרית נשענת על תבניות חוזרות, שעל פי רוב הוכיחו את עצמן כמקדמות מכירה . ה"חידוש" שביצירה הפופולרית מתקיים במסגרת התבנית הנתונה והמוכּרת . כך למשל, הרומן הרומנטי יסתיים בסוף טוב ואילו הרומן הבלשי יסתיים ב"פיצוח" התעלומה . מופע זה, אגב, נקשר לחקר מיתוסים, שהלוא בעולם העתיק המיתוס היה נהיר לשומעיו ועל כן המאזינים לא חשו מתח . עם זאת, מספרי המיתוסים סחפו את שומעיהם בזכות האופן האפי הייחודי שבו מילאו את התבנית המוכרת . סיבה שלישית נעוצה בכך שהנושא נמצא בתווך שבין חקר ספרות, לימודי תרבות ותקשורת המונים, ולפיכך אינו ניתן למסגור תחת תחום דעת מחקרי אחד . ספר שמשתייך לסוגה ספרותית פופולרית מנותח כיצירה ספרותית, אך גם כמוצר תקשורתי המשקף את התרבות שהוא נרקם בה . לראיה, אסכולות שונות שזכו להצלחה בארצות הברית, למשל אסכולת "תגובת הקורא", התקבלו לעיתים בבוז בישראל . יצוין כי המחקר הישראלי דחה בה בעת הן את חקר ההתקבלות והן את חקר היצירה הפופולרית . זאת בשל ההתמקדות הבלעדית בניתוח היצירה תוך שמירה על ההיררכיה ההגמונית של החוקר הממשמע את הספרות היפה . מעטים המחקרים שנדרשו בישראל לאופן שבו קוראים מפרשים יצירות ספרות, וכיום נושא זה נחקר תחת המטרייה הביבליותרפית או תחת המטרייה החינוכית .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help