sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 שלמה דשן מתודת המקרה המורחב . דשן, שוקד וחבריהם נעזרו רבות במתודה זו, שסייעה להם לאתר נקודות דמיון וגם להבחין בנקודות של שוני בשרשרת של מקרים . השימוש במתודה זו גם סלל בפני דשן את הדרך להציע הסבר לתנועה של הנחקרים בין עמדה אתנית- פרטיקולרית לישראלית-אוניברסלית יותר ; הסבר שעשוי לסייע להבין את העמדה הלא-מקובעת ורבת-הפנים של יהודים מזרחים בשאלות של זהות גם בימינו . הגורם האחרון שחשוב להבין לשם הבנת האנתרופולוגיה של שלמה דשן הוא הביוגרפיה שלו . כפי שיפורט במבוא הביוגרפי שכתב בנו, עזרי דשן, כמה חוויות יסוד הניעו ועיצבו את עבודתו של שלמה דשן : היותו מהגר ופליט שתלוי ונע בין תרבויות שונות, היותו אדם אדוק בדתו היהודית והיותה של זו מרכיב מרכזי בזהותו, היותו איש העולם המודרני והאירופי, ולבסוף - משיכתו הרומנטית ליהדות המסורתית-מזרחית . משיכה זו הניעה את דשן להצטרף לרבות מהפעילויות ( בעיקר הדתיות-קהילתיות ) של קבוצות מזרחיות ומסורתיות ולחיות עימן, הן במסגרת המחקר והן בחייו הפרטיים . בשנים האחרונות זיהו מבקרים את עמדתו הרומנטית של דשן כלפי יהודי המזרח כביטוי ליחס אתנוצנטרי ואוריינטליסטי מצדו . אבל בניגוד לאנתרופולוגים אוריינטליסטים, ההתבוננות המוקסמת של דשן על מושאי מחקרו לא הייתה מאדירה ומקטינה כאחד, אלא מאדירה בעיקרה . דוגמה לכך היא השימוש החוזר בשם התואר 'נינוח' בהרצאותיו ובכתביו בהתייחסו אל מזרחים . מילה כזו, במיוחד בשיח הביקורתי, טומנת בחובה קונוטציה של פסיביות ואף כניעות . דשן, לעומת זאת, ייחס לה משמעות אחרת . כאשר השתמש במושג, התייחס לא רק לנחקריו אלא גם ביטא עמדה קיומית כלפי העולם החברתי הסובב אותו . התואר 'נינוח' ביטא את כמיהתו לעולם שראה שפוי יותר וקיצוני פחות . כלומר, הוא ייחס למזרחים מודל של חיים קהילתיים ודתיים ששאף לסגל גם לעצמו .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help