sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 | להנחות עבודת מחקר מתקדמת - ״אלומת אור המאירה את המסע״ | חנה עזר הקריאה ואת הקֶשר בין הקריאה הקודמת של העולם לבין קריאת המילה הכתובה . חשוב לא פחות הוא הצורך בהתנסות ממשית של הלומד, כזו הנבנית בהדרגה, ועל פיה "איש לא כותב אלא אם הוא כותב, בדיוק כפי שאיש לא שוחה אלא אם הוא שוחה" ( עמ' 50 ) . תפיסה זו משקפת לא רק את ההתנסות בכתיבה אלא כל התנסות שהיא בלמידה . דבר לא יתפתח אם לא תהיה התנסות . דבר לא יתפתח אם לא יתבצע שוב ושוב, ובכל פעם יקדם את הלומד על בסיס הקריאה הקודמת שלו את המציאות שלו, ואם תרצו - את העולם, ועל בסיס הביצועים הקודמים שלו . תפיסה הבנייתית זו היא בלב החינוך המשחרר, על פי פריירה, ובלב הקידום של האוריינות, כל אוריינות שהיא, של האדם . בחינוך משחרר תפקידו של המורה או המנחה הוא רב - חשיבות . זהו מורה משתף ומסייע, כזה שאיננו סמכותי אלא תורם להעצמת התלמיד והתלמידה . זהו מורה הנתפס כמנחה ( שור ופריירה, תש"ן ) . למורה המשחרר יש מטרה ברורה משלו . עם זאת, אין הוא רשאי להפעיל מניפולציות על תלמידו . זהו מתח שעל המורה לעמוד בו . מצד אחד, אל לו להיות מניפולטיבי, אך גם אל לו להניח את התלמידים והתלמידות לנפשם . בחינוך, טוען פריירה, בכל חינוך יש ותמיד יהיה קורטוב של הנחיה, ולכן אין הוא יכול להיות ניטרלי . בהֶקשר זה מעניין הקֶשר שבין מנחה לבין מונחה . מצד אחד, המנחה תופס עצמו, כאמור, כאַפשר ( facilitator ) שמתפקידו ללוות את הסטודנט - חוקר - כותב מ״השָם" שלו ל"כאן" המצופה ממנו . מצד שני, המנחה נמצא בעמדת כוח, ועולות תהיות באשר לאתיקה במחקר של סטודנט - חוקר והמנחה המלווה את המחקר . במחקר בנושא אתיקה במחקר ( גלושנקוף ועזר, 2012 ) , עמיתה - חוקרת ואנוכי בחנו את השיח במרחב שבין מרצה לבין סטודנט . במחקר שהצגנו עלה ש"השָם" של המרצה - מנחה הוא היותו חוקר ומנחה כאחד, ו״הכאן" של הסטודנט הוא בהיותו לומד וחוקר, ולעיתים אף נחקר בעצמו . במצב זה, כך הראינו, כרוכים זה בזה סמכות וכוח מצד אחד, ואכפתיות ותמיכה של המנחה בפיתוח למידה, מיומנויות מחקר והכשרה להוראה מן הצד האחר . יחסי מנחה - מונחה באקדמיה מורכבים וטומנים בחובם חוסר איזון מבחינת יחסי הכוח, ולעיתים גם יחס תלותי ( 1999 , Howe & Moses ) . פעמים אף מעורבות בהם סוגיות אתיות המוכָּרות בעולם האקדמי, כגון הסכמה מדעת לשַמש כנחקר, בעלות על הנתונים וזכויות פרסום . עם זאת, במכללות לחינוך שדה המחקר של המרצים החוקרים הוא לרוב גם מרחב ההוראה שלהם או שדה ההתנסות של הסטודנטים שלהם . אכן, מטבע הדברים קיימת א - סימטריה ביחסים בין המנחה המשמש כמרצה וכמנחה מחקר

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help