sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 אורנה מונדשיין מחלק לשלושה שלבים : 1 . לשיטתו של בכטין, הרומן היווני הוא הטיפוס הראשון של הרומן העתיק, ובו יסודות של זמן הרפתקה על רקע מרחב גאוגרפי רחב . לא פעם בזמן ההתרחשות מתערב כוח עליון, ואחד המוטיבים המרכזיים הוא מוטיב הפגישה, מוטיב אוניברסלי שענפיו משתרגים בספרות לתקופותיה עד ימינו . מהספרות הרומית הוא סוקר את סטיריקון של פטרוניוס ואת חמור הזהב של אפוליאוס . כאן נוצרה המטמורפוזה כחלק מן ההרפתקה, רצף הזמן תָחום ומוגדר, והמרחב נעשה קונקרטי . לקבוצה זו שייכים גם הרומן הביוגרפי והאוטוביוגרפי, והם המקור ליצירת תודעה עצמית, פרטית ופומבית . 2 . לאחר מכן מציין בכטין את המאפיינים הכרונוטופיים הייחודיים של רומן האבירים . על רצף הזמן הריאלי מופיע ה"פתאום" של ההרפתקאות הפלאיות במרחב הפלאי, ולגיבורים מתחיל להתגבש אופי אינדיווידואלי . כרונוטופ זה עתיד להתפורר עם הופעת יצירות בעלות אופי סטירי ופארודי - הנוכל, המוקיון והאוויל - הזרות לעולם . לפעמים, כמו ב"דון קישוט", נמצא הכלאה בין הכרונוטופ הפלאי לכרונוטופ האחרוּת . 3 . ברומן של רבלה נמצא זיקה מיוחדת בין האדם ופעולותיו לבין העולם של המרחב והזמן . תמונת עולם זו יוצאת נגד התפיסה הימי – ביניימית ומחזירה את הריאליות למילים ולמשמעותן . הזמן הוא זמן קולקטיבי, זמן של עשייה, של חתירה קדימה בתנועתיות מתמדת, תוך כדי תיאור הגוף ופעולותיו ברצף הזמן והמרחב . כרונוטופ זה השפיע על הספרות מן המאות ה – 19 וה – ,20 שמתוכה מתמקד בכטין ביצירותיהם של בלזק, של סטנדהל, של דוסטויבסקי ושל טולסטוי . סטייסי ברטון ( Burton ( מציינת שהיוצר היחיד

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help