sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 לשון השירה בין שמיים וארץ האומנותיים של השירים . לדבריה, המשורר משיג את מטרתו ומגיע אל השלמות "בעשותו בשביל עצמו את העולם מוחשי ומופשט- 5 סמלי בעת ובעונה אחת" . חיים נחמן ביאליק, בהעמידו זה מול זה את כותבי הפרוזה לעומת כותבי השירה, מכנה את המשוררים "בעלי הרמז, הדרש והסוד" ומדגיש את עיסוקם בלשון המילים שביטויָה העליון הוא 6 השירה . וכך הוא מתאר את מלאכתם : רדופים כל ימיהם אחרי "הצד המיַיחֵד" שבדברים . . . אחרי הרגע בן החלוף שאינו נשנה עוד לעולמים, אחרי נשמתם היחידה וסגולתם העצמית של הדברים, כפי שנקלטו אלו ברגע ידוע בנפש רואיהם [ . . . ] , ולפיכך מוכרחים הללו לברוח מן הקבוע והדומם בלשון, המתנגד למטרתם, אל החי והמתנועע שבה [ . . . ] המילים מפרפרות תחת ידיהם : כבות ונדלקות, שוקעות וזורחות כפיתוחי החותם באבני החושן, מתרוקנות ומתמלאות, פושטות נשמה ולובשות נשמה . [ . . . ] החול מתקדש והקודש מתחלל . תיאור זה של הנשמה היתרה שיש למילים הבוראות את השיר ממחיש את דבריה של לאה גולדברג על המיזוג בין החומר לרוח בשירה, שעליו מצביע גם אורי ברנשטיין : "השירה הטהורה נגועה תמיד בחומרי, ורק ההיאחזות בממשי מאפשרת את המעוף אל מחוץ לעולם החומר . מכאן שהתרוממות שירית אל עבר המופשט 7 תיתכן רק באמצעות צִלּוֹ המלווה והנוכחי של החומר" . לדברי ברנשטיין, שמאפיין את השירה המודרנית, תכונה חשובה של השירה החדשה המייחדת אותה מכל שירה שהייתה קודם לכן 5 . שם, עמ' 15 . 6 . חיים נחמן ביאליק, "גילוי וכיסוי בלשון", כתבי חיים נחמן ביאליק , תל אביב : הוצאת ועד היובל, תרצ"ג, עמ' ש"ב . 7 . אורי ברנשטיין, על הפרסונה ופרקים אחרים על השירה , בעריכת דן שביט, תל אביב : הקיבוץ המאוחד, ,2008 עמ' 93 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help