sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 תחיה עשת המתח בין עמעום מרכיביה של הזהות הקולקטיבית ובין הדגשתם ייטווה כחוט השני לאורך כל הפרקים בספר . במרחב המפריד בין האני לאחר שוכנות דמויות תרבותיות שוליות, כמו מכשפות, נבלים, קדושים, אנדרוגינוסים ויצירי דמיון מיתולוגיים . דמויות אלה מתאפיינות בתכונות של קדושה או של טומאה ומעוררות בשל כך משיכה או רתיעה ( 1984 Douglas ] 1966 [ ) . בהקשר זה נדונה במחקר האנתרופולוגי תופעת האיחוז ( Spirit Possession ) , שאינה אלא דרך לנסח זהות . האיחוז משמעו השתלטותם של כוחות המגולמים באבות קדמונים, ברוחות או בישויות על האדם . הקולות האחרים הנשמעים באיחוז מאפשרים, כך נטען, לקרוא תיגר על מערכת הידע ועל הסדר החברתי ( 1994 Boddy ) . במרבית המקרים שבחנתי לא כלל העיסוק בעב"מים ובחוצנים טענה על השתלטות של כוחות חיצוניים על האני . אולם בדומה לאיחוז, חלק מהעוסקים בעב"מים טענו שהם מתַקשרים עם חוצנים . בישראל צמחה פרקטיקה חדשה ומקורית : מרפאות 7 ) טענו לטיפול באמצעות חוצנים . המטפלים ( ברובם נשים שהם מתווכים בקולם ובגופם את המסרים שמעבירים רופאים חוצנים . על פי טענות שהועלו בספרות, נשים אלה חשו שקולן אינו נשמע, והשתמשו באחר החוצני כמתווך לקולן המשועבד ( 1996 Dean ) . אולם בפרק ,1 העוסק בהיסטוריה של התופעה בישראל, ניווכח לדעת שהקול החוצני אשרר דווקא קולות ממסדיים וסדר חברתי, והדגיש את חולשתם של המטפלים והמטופלים כאחד, כמי שמשוועים לגאולה פנטסטית, חיצונית . סיפור המפגש עם עב"ם או עם חוצן כמיתוס מודרני האמונה בעב"מים ובחוצנים התגבשה והתבטאה בעיקר באמצעות הסיפור על המפגש עמם . סיפורים אלה נבחנו בספרות כ"חוויות ראשוניות" ( primal experiences ) , והמיתוסים שהתגבשו סביבם

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help