sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

שלושה פייטנים 41׀ 6 כותב ׀ מצליחה, אהובה ונערצת : ״אָבִי הָיָה אֱלֹהִים וְלֹא יָדַע״, המשורר המאמץ את דמות האב הארכיטיפי, כפי שהוא נראה מנקודת התצפית של ילד . ובקטע אישי מתוך ריאיון בגרמנית שהתפרסם לאחר מותו, נותן עמיחי מעין הסבר פרוזאי לאותו כינוי פואטי : ישנה תפילה הנאמרת בעשרת ימי תשובה : ״אבינו מלכנו״ . זאת הייתה בעיניי יותר מאשר מטפוריקה פואטית של תפילה . אם אפשר להעמיד את האב בצד אלוהים, כי אז הגעתי למסקנה הנאיבית שאבי יכול להיות גם האלוהים 7 שלי . חנה קרונפלד מעירה שתפילת ״אבינו מלכנו״ משמשת דוגמה למטפורה הדו-כיוונית העומדת בבסיס הפואטיקה והאינטרטקסטואליות של עמיחי : ״האלוהים כאב והאב כאלוהים 8 נאיביות הם חלקיקים ב'זרימה הדו-כיוונית' בין התחומים״ . מדומה זו תשמש אפוא כלי חשוב לייצוג בכתיבתו . במסה "היהדות שלי", שכתב ב- 1978 בגרמנית ( “ Mein Judentum ” ) , מעיד המשורר על חינוכו הדתי נוסח הקהילה היהודית בווירצבורג . מסה זו לא התפרסמה בחייו של עמיחי, אבל היא נשמרה בארכיון של הנס יירגן שולץ והתפרסמה ב- 2010 בגרמניה, ולאחר מכן בישראל בתרגום לעברית . עמיחי לא רק מעיד שם על יחסו 9 ) לאביו ולדת הנעורים, אלא אף מאמץ את האוהד ( והלא אדיפלי 6 עמיחי, ״מְלוֹן הוֹרַי״, # 4 , שירי יהודה עמיחי, 5 , עמ׳ 197 . 7 יהודה עמיחי, ״היהדות שלי״, בתוך : אייכמאייר וריים, בין מלחמה לאהבה, עמ׳ 25 . 8 שיחה פרטית, 26 מאי 2018 . 9 כמו שנראה בהמשך הדברים, דן מירון מבחין בין עמיחי ובין רוב בני דורו ביחסו הלא מסוכסך בין הבן לאביו, על אף החלטתו של יהודה לנטוש את הדרך האורתודוקסית של הוריו . ראו להלן, פרק שלישי, עמ' 000 . יחסו הפואטי של עמיחי אל אימו היה רווי באותה מידה של רוך ואהבה שהעלימה מתחים אישיים : ״לָמַדְתִּי אַהֲבָה בְּיַלְדוּתִי בְּבֵית הַכְּנֶסֶת שֶׁל יַלְדוּתִי / בְּעֶזְרַת הַנָּשִׁים בְּעֶזְרַת הַנָּשִׁים שֶׁמֵּאֲחוֹרֵי הַמְּחִצָּה״ ( עמיחי, "אֵלִים

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help