sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 חינוך מבקש משמעות - כינון אדם - אל מערכת החינוך, מערכת המיועדת לכל אדם ובאופן שווה לכל נפש . בהתאם לכך, התפיסה אשר תוצג מכוונת להציע תכלית, אמירה אתית ; לראות את מהות האדם ואת מהותם של היחסים המכוננים אותו כבסיס למשמעות החינוך ; להציע עיסוק במשמעות כאתיקה ועיסוק באדם וביחסים כמהות וכמשמעות של העשייה החינוכית . משמעות החינוך, שארחיב עליה בהמשך, מכוונת לכינון האדם ( במובחן מהקניה של מידע, ידע ומיומנויות ) - התפתחות סובייקט שעצמיותו נוכחת באופן אותנטי, יוצר, ממומש ומסופק ; סובייקט שנוכחותו העצמית נראית ורואה את האחר ; סובייקט היודע אחרוּת . מתוך כך, הוא חווה עצמו כחלק ממארג של יחסי גומלין בעלי מגוון של נוכחויות : פיזיות ואנושיות, של יצירי הטבע, האדם והתרבות . נוכחותו ביחסי הגומלין ונוכחותם בו היא נוכחות משפיעה ומושפעת כל העת, כפי שאופייני בקיום המשותף . אדם הבוחר בנטילת אחריות על נוכחותו הסובייקטיבית ועל השפעותיו, חווה עצמו כחלק מקיום רחב וכולל, כחלק מהעולם . זוהי תשתית לנוכחות אמפתית, סולידרית, שבה חוויית הקיום האישית היא חוויית המשותף ( על היבטיו הרגשיים, הקוגניטיביים והרוחניים ) , שהרי "אני מוגדר כסובייקטיביות, כפרט, כ'אני', דווקא מכיוון שאני חשוף לאחר" ( לוינס 2010 : 177 ) , ובזה טמונה המשמעות . האם באמת עיסוק במשמעות החינוך עשוי לקדם את העשייה החינוכית ? יש להניח כי לא יהיה די בכך . יחד עם זאת, המשמעות היא צורך והכרח . לפיכך, ראוי לנסח אותה ולייחס לה ערך גדול יותר מכל עיסוק אחר במרחבים הרבים של העשייה החינוכית . "מי שיש לו איזה 'לָמָּה' שלמענו יחיה, יוכל לשאת כמעט כל 2 כבר 'איך'" ( ניטשה 2008 [ 1878 ] : 23 ) , כתב פרידריך ניטשה 2 . פרידריך ניטשה ( Nietzsche ) , יוצר ופילוסוף שחי וכתב בגרמניה במאה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help