sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 איתן מכטר | אביטל מאיה מכטר מעוז עזריהו בספרו תל אביב - העיר האמיתית ( עזריהו 2005 ) מסביר כיצד הפכה העיר למושג מפתח בתרבות הישראלית . העיר תל אביב היא הגשמתו והתגלמותו של הרעיון הציוני החורג מעבר לעצמו והופך למיתוס הכינון של העבריות החדשה היכולה למזג בין המקומי לאוניברסלי . האידאה הציונית קיבלה ביטוי מוחשי במלט ובלבנים, אך הפיגום המיתי הוא הפיגום האמיתי בבנייתה כאיקון תרבותי . תל אביב נקראה על שמו של ספר החזון של 1 והפכה לבירתו הלא – רשמית של “עם חברת המופת ההרצליאנית הספר", ל"עיר עולם" ללא הפסקה, דינמית ומתוחכמת, נאורה וסובלנית, שנזקקה לניגוד המיתי המובהק לירושלים כדי להתפתח לכדי פירוש חדש של הזהות וההיסטוריה היהודית . בירושלים התפתחה תאולוגיה אורבנית המתגלה בכל פינות העיר והמלווה במתח משיחי המבקש להתפרץ בה בכל רגע . המיתוס של תל אביב הוא מיתוס של העדר המיתוס, של ההופעה עצמה, של הקונקרטי הדוחה את האסכטולוגי . בספר במו ידיו - פרקי אליק ( שמיר 1972 ) קרא משה שמיר להופעתה של הציביליזציה העברית החדשה “יש מאין", דווקא מתוך ניתוק מרצף היסטורי של האסכטולוגיה המשיחית יהודית – אורתודוקסית מכאן ושל תנועת ההשכלה המתבוללת מכאן . תל אביב אף היא צמחה לכאורה מהים כעיר שאין לה היסטוריה טעונה מדי המעיקה על הווייתה, שאין לה כנסייה דתית או פוליטית שאפשר לדכא באמצעותה את המחשבה, היצירה והיוזמה . המיתוס התל אביבי הוא התקוממות החיים נגד עול הנרטיבים הגדולים הנוטים לחנוק את רוחה . זהו המיתוס של ההשתחררות ממיתוס . זלי גורביץ' ( 2006 ) כותב כי “עיר ללא הפסקה" מסמלת את השתחררות העיר מתפקידה המודרניסטי לשמש עורף עירוני להתיישבות העובדת והחלוצית בראשית הציונות . העיר החדשה יוצרת מרחב אורבני ותרבותי הנע בין עבריות לעולמיות, בין ראשוניות לפוסט – מודרניות, בין סתמיות לחזון . העיר עצמה היא סוג של חידוש בתוך

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help